Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om zowel democratisch als voor extreem -rechts te zijn?

Iedereen mag denken wat ZIJ zeggen, de rest moet zijn/haar kop houden.... (blijkt uit hun gedrag bij demonstraties)
Of iedereen mag zeggen wat ZIJ zeggen, wat redelijk dictatoriaal overkomt...

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ha, die JJ;

Een kenmerk van rechts-extremisme is dat ze het begrip democratie vaak vernauwen tot 'de meeste stemmen gelden', wat al gauw ontaardt in een dictatuur van de meerderheid. Echte democratie legt verantwoording af, houdt rekening met rechten van minderheden en zwakkeren en behoudt zich het recht voor anti-democratische elementen te weren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat extreem-rechts per direct niet democratisch is.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Al ben ik het zoals mijn avatar al laat zien totaal niet eens met extreem rechts. Ik denk niet dat ze tegen de democratie zijn. Ze zijn voor vrijheid van meningsuiting ook heb ik ze nog niets horen zeggen over het afschaffen van de democratie.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja, kijk maar naar Geert Wilders. Als hij verkozen wordt tot minister president dan is dit democratisch verlopen, een meerderheid heeft op hem gestemd. Toch kun je zijn denkwijze als extreem rechts beschouwen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
extreem is andere mensen doodmaken en dat is per definitie niet democratisch
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het feit dat het extreem is, betekent per definitie dat het niet democratisch is. Een democratie gaat uit van het neerleggen bij de mening van de meerderheid, maar ook van het rekening houden met alle minderheden. Extremisten houden met niemand rekening.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee. Extreem rechts en democratie hebben niets met elkaar te maken. Eén van de uitgangspunten van een democratie is n.l. gelijkheid voor iedereen. Ik kan er nog wel meer noemen: Vrijheid van godsdienst; meningsuiting; etc. Deze uitgangspunten staan lijnrecht tegenover extreem rechts.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
extreem rechts is theoretisch wel verbonden met democratie. Wie bepaald democratisch de extreem rechtse partijen. Juist ...ons democratisch stelsel. Dus theoretisch zijn ze verbonden. Wat niet wil zeggen dat ik ervoor ben , verre van . Maar ik vind ze wél verbonden ten spijte.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing