waarom is de wet in zulk moeilijk nederlands geschreven?
je hebt minimaal een rechtenstudie nodig om de wet te begrijpen maar als je omdat je hem niet begrijpt fout handelt ben je strafbaar
4K
4K keer bekeken
Cryofiel
13 jaar geleden
Ten eerste: wat in de wet staat is eigenlijk vrij logisch. Jij weet ook zo wel dat je geen fietsen mag stelen. Als de wet dat uitlegt in 25 pagina's vol met extreem moeilijke zinnen, maakt dat niet uit - want je weet het al.
Ten tweede: wetsteksten zijn helemaal niet zo moeilijk. Gewoon een kwestie van er even goed voor gaan zitten, en tot je laten doordringen wat er staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste waarom 25 pagina's gebruiken als minder volstaat en ten tweede ik heb je antwoord gemeld omdat het denegerend is niet iedereen is zo slim als jij blijkbaar denkt dat je bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Cryofiels reactie (ik zie geen antwoord) niet denigrerend.
En euc legt prima uit waarom die teksten zo omslachtig zijn.
En euc legt prima uit waarom die teksten zo omslachtig zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Poepoe... Ik vind jouw reactie denigrerender dan de mijne...
Wetsteksten moeten zo zijn opgesteld dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, en dat iemand niet onder een misdaad uit kan komen door een net iets andere interpretatie te gebruiken.
Ik blijf erbij dat iedereen in staat is een wetstekst te lezen en te begrijpen. Een geoefend persoon met een hoog IQ zal er een halve minuut voor nodig hebben; een ongeoefend persoon met een lager IQ zal er een kwartier voor nodig hebben, en de tekst vier keer opnieuw moeten lezen, stukje voor stukje.
Maar dan nog: ook die laatste persoon kan uiteindelijk de tekst begrijpen. Hij moet er alleen wat meer moeite voor doen.
En waarom zo moeilijk? Omdat het duidelijk moet zijn. Wat is in het verkeer bijvoorbeeld een 'bestuurder' - is dat alleen een automobilist en een motorrijder? Of ook een (brom)fietser? Hoe zit het met iemand die een kruiwagen voortduwt (bestuurt), is dat ook een bestuurder? En iemand die een speelgoedautootje achter zich aan trekt? Iemand die op een paard zit? Iemand die een paard aan de teugel meevoert? Iemand die een fiets aan de hand meevoert?
Er zal maar iets gebeuren - dan kunnen zulke dingen ineens heel erg belangrijk zijn.
Juist daarom worden in de wet vaak uitgebreide constructies gebruikt. De truc is om uit die vele woorden datgene te halen wat er wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zyntex: het stelen is in dat geval nog net zo strafbaar, maar er kunnen verzachtende omstandigheden meegewogen worden waardoor bijvoorbeeld een lagere of zelfs geen straf opgelegd wordt. Maar dat zijn er geen 1000 redenen ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Wat zou jij graag willen veranderen of weglaten? Als je antwoordt, zal ik proberen te verklaren waarom het er zo staat.
Wetgevingsjuristen zijn dagen aan het ploeteren op een enkele zin in een wet om die zo begrijpelijk mogelijk te maken zonder dat de verkeerden gestraft worden of juist vrijuit kunnen gaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed voorbeeld, Pedro.
Je moet er even voor gaan zitten en de tekst aandachtig lezen, maar volgens mij is dan gewoon direct duidelijk wat er wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso wel een goede vraag..
" met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen," Stel ik neem iets weg, niet met het oogmerk om het mij wederrechtelijk toe te eigenen, maar om de ander het gebruik ervan te ontzetten. Buurman heeft zijn trompet buiten laten liggen waar ik altijd last van heb, die pak ik op en gooi die in een prullenbak. Mijn doel is op geen enkel moment geweest om zelf eigenaar hiervan te worden, dus volgens deze wettekst mag dit? (Ongetwijfeld staat ergens iets over het vernielen van andermans eigendommen..)
" met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen," Stel ik neem iets weg, niet met het oogmerk om het mij wederrechtelijk toe te eigenen, maar om de ander het gebruik ervan te ontzetten. Buurman heeft zijn trompet buiten laten liggen waar ik altijd last van heb, die pak ik op en gooi die in een prullenbak. Mijn doel is op geen enkel moment geweest om zelf eigenaar hiervan te worden, dus volgens deze wettekst mag dit? (Ongetwijfeld staat ergens iets over het vernielen van andermans eigendommen..)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat was ook mijn gedachte: volgens *deze* wetstekst mag dat.
Mijn tweede gedachte was: er zal vast ergens anders een wetstekst zijn die ook dat verbiedt.
In het geval van de fiets: als ik jouw fiets meeneem omdat ik snel naar het station wil, en de fiets daar vervolgens wil laten staan - is dat dan "toe-eigening"? Zo ja, dan verbiedt *deze* wetstekst mijn aktie. Zo nee, dan zal er wel een andere wetstekst zijn die het verbiedt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.