Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoi, kun je iemand anoniem aangeven bij de belastingdienst?

Ik ken iemand die veel geld van de overheid krijgt. Zoals pgb, uitkering, invalidekaart enzovoorts
ik erger me groen en geel dat hij dit allemaal krijgt terwijl hij kern gezond is.
Kan ik iemand om die reden anoniem aangeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Dat kan 9 van de 10 keer wel. Voor uitkeringsfraude (dus bedragen die van het UWV worden ontvangen) kun je dit online en anoniem doen op het Centraal Meldpunt Fraude (zie 1e link)

PGB's worden verstrekt via Zorgkantoren. Fraude met PGB's moet je daarom melden bij het zorgkantoor dat de PGB indiceert. Via de 2e link kun je kijken welk zorgkantoor in jouw regio actief is en hen een bericht sturen.

Invalidekaarten worden volgens mij door de gemeente verstrekt dus fraude hiermee kun je als het goed is bij de gemeente melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand gelden van de overheid ontvangt, kunnen die gelden nooit zwart zijn.

Dus deze inkomsten aangeven bij de belastingdienst heeft geen enkele zin.

Zoals je de fraude hier omschrijft, is er hier wellicht sprake van sociale verzekeringsfraude.

Als je overweegt deze fraude aan te geven..moet je bij b.v. het UWV zijn en het daar melden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuur een anonieme brief naar de diverse instanties en belastingdienst..
Bij een brief is het niet te achterhalen van wie die komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt iemand anoniem aangeven bij meld misdaad anoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gewoon een anonieme brief sturen naar de belastingdienst. Je krijgt echter niet zomaar een pgb en een invalidenkaart. Het kan zijn dat er iets aan de hand is dat jij niet kunt zien. Niet alle redenen voor een pgb ov invalidenkaard zijn zichtbaar. Je kunt bijvoorbeeld een invalidenkaart hebben omdat je door rugletsel niet ver kunt lopen. Dit wil niet zeggen dat je niet ogenschijnlijk gezond loopt. PGB wordt pas toegekend naar een behoorlijk secure procedure. Bedenk dus dat als je hem ''verlinkt' je wellicht iemand die erg afhankelijk is van zijn uitkering in grote problemen kunt brengen. Daarbij kun je je ook afvragen wat dit over jou zegt als je hem aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denkt u dat iemand in uw omgeving fraudeert met een uitkering? Meld dit dan via het Centraal Meldpunt Fraude. Melden kan anoniem.

http://www.uwv.nl/particulieren/algemeen/webforms/meldpuntfraude.aspx

Geef in ieder geval de naam, het adres en andere gegevens van de betrokkene zo volledig mogelijk door. Beschrijf ook kort waarom u denkt dat deze persoon fraudeert.

U kunt ook een brief schrijven. Stuur deze aan:
Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag

Telefoneren kan ook. Bel dan met UWV Telefoon
via 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing