Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als de Nederlandse overheid een schuld heeft van zo'n 400 miljard, hoeveel schuld heb ik dan als Nederlander?

Ik zou niet graag in de schoenen staan van onze regering, maar ik besef wel dat ieder van ons verantwoordelijk is voor de schuld die ons land heeft. Ik wil geen schulden en als ik ze dan toch blijk te hebben, wil ik ook weten hoeveel schuld ik dan heb. We leven per slot van rekening in een democratie. Wie weet hoeveel ik schuldig ben omdat ik er voor kies een Nederlander te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je hebt als individuele Nederlander geen schuld (nou ja; je eigen persoonlijke financiën eventjes buiten schouwing gelaten). De Nederlandse staat heeft wel forse schulden. Daar staan ook enorme tegoeden, bezittingen en inkomsten tegen over. Het grootste deel van de staatsschuld is ook meer het gevolg van hoe landen met financiën omgaan en de werking van de kapitaalmarkt dan van daadwerkelijk slecht management, slechte economie, onvoldoende inkomsten etc.

Net zo min als je aanspraak kan maken op je persoonlijke deel van de gasbel van Slochteren heb je ook geen persoonlijk deel in de schuld van de staat.

Als land (of eigenlijk meer: financiële grootmacht in het algemeen; het kan nl ook een multinational zijn of een pensioenfonds oid.) is het eigenlijk niet interessant om geld te sparen. Je bent goedkoper uit om je geld te investeren en grote uitgaven zo ook met leningen te financieren. Landen werken op zulke lange termijnen dat het gewoonweg niet zinnig is om geld zo lang uit de roulatie te halen. Dat is veel schadelijker voor je economie dan een staatsschuld hebben. Daarbij kan je als land zijnde wel geld op een bank zetten maar die bank zal dat geld ook weer gaan investeren en dat geld uit de kapitaalmarkt trekken wanneer het opgevraagd wordt. Dan kan je dat als land beter zelf doen. Daarbij is het voor zo'n bank nogal een aanslag op de middelen als een land ineens enkele miljarden nodig heeft (zie maar eens hoeveel geld het nationaliseren van de ABN-AMRO gekost heeft... dat geld is nog op het laatste moment door het ministerie voor het einde van de dag uit de kapitaalmarkt getrokken). Dat zijn vaak (meestal eigenlijk) bedragen die geen enkele bank snel genoeg kan ophoesten. Om dezelfde reden heeft de staat ook geen verzekeringen. De staat is de eigen verzekering. Het gaat eenvoudigweg om te grote bedragen en te grote bezittingen.

Problemen ontstaan pas wanneer een land geld moet gaan aantrekken om de uitgaven te kunnen financieren. Let hierbij op dat er een verschil is tussen begrotings- en financieringstekort (zie onderstaande link). Het laatste is eigenlijk altijd een probleem. Het eerste bepaald niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niets, want tegenover die schulden staan ook bezittingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de schuld relateren aan het Bruto Nationaal Product. Dit is ongeveer 500 miljard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schuld is ruim 380 miljard, wat neer komt op circa 22500 per inwoner.
Waar je 81 betuwelijnen voor kunt aanleggen, en een stuk of 1500 vliegtuigen kunt kopen.
Als Nederland 100 miljoen per dag (!) aflost, dan is het de schuld over 14 jaar pas kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je het zelf uit kunnen rekenen? Dat is vrij makkelijk! Dit moet je doen:

De schuld is bijvoorbeeld 400 miljard Euro. Dan doe je 400 delen door het aantal inwoners (16,5 miljoen). Dat wordt dus:

16.500.000:400 = 41.250,-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat een hippe staatsschuldmeter op z24.nl voor de actuele stand per seconde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing