Als de Nederlandse overheid een schuld heeft van zo'n 400 miljard, hoeveel schuld heb ik dan als Nederlander?
Ik zou niet graag in de schoenen staan van onze regering, maar ik besef wel dat ieder van ons verantwoordelijk is voor de schuld die ons land heeft. Ik wil geen schulden en als ik ze dan toch blijk te hebben, wil ik ook weten hoeveel schuld ik dan heb. We leven per slot van rekening in een democratie. Wie weet hoeveel ik schuldig ben omdat ik er voor kies een Nederlander te zijn.
Maar bedoel je dat? Want dan zie je wel een boel over het hoofd (sociale welvaart, vrijheid, veiligheid etc)
Neem nu een politiek figuur verantwoordelijk voor de financiën van Nederland, die verdiend misschien 200.000 per jaar, en geen bonussen.
Als jij nou écht goed zou zijn, dan zou je dus niet in de politiek gaan werken maar bij KPN/philips ofzo. Resultaat, mensen met minder verstand in de politiek.
Mensen die zich meer zorgen maken over de dag van morgen dan over de dag van overmorgen, die willen herkozen worden... Dus wie is er nou verantwoordelijk voor een hoge staatsschuld? De staat met zijn vele uitgaven? Of de bevolking omdat we weigeren onze politieke top, mensen die écht verantwoordelijkheid zouden kunnen nemen, om die mensen 1 mln per jaar te betalen?
Kiezen we voor het laatste dan moeten we wellicht meer belasting betalen, en dat wil niemand. Wist je dat zo'n 15 jaar geleden de volledige staatsschuld van Amerika afgelost kon worden als iedereen eveneens 25.000$ betaalde? Dat is nu 47.000... (zie: http://www.usdebtclock.org/ ) Tijd dat we met zijn allen vooruit gaan kijken. Schuld hebben is niet erg, als er maar wat tegenover staat. Denk aan een huis met hypotheek. Als we een hypotheek afsluiten en er een huis van kopen is dit niet erg, kopen we er snoep voor (of gaan we ervan oorlog voeren).. tjah..
Gelukkig zit het met Nederland nog wel goed (of, niet zo slecht). Alleen het vertrouwen van de NL bevolking is weg, en dat kan slechts opgekrikt worden door een juiste politiek. Die we eigenlijk onderbetalen (mijn mening).
Kijk naar achtergronden van politieke figuren, sommigen komen uit het onderwijs! Niet dat daar meteen wat mis mee is, maar toch, of dat nou de juiste bagage is om lange termijn beslissingen mee te maken.. Goed, ik lul weer eens te veel. Niet alles lezen, alleen de link is leuk!
Het moet toch mogelijk zijn om mensen die veel meer geld verdienen dan ze ooit nodig hebben in te laten zien dat hoe meer geld zij willen hoe meer anderen afzien Of klets ik uit mijn nek.
Topman van philips, met ±6000 werknemers onder zich (gokje) verdiend dus ook véél meer (eigenlijk 6000/30= 200x zoveel).
Dus stel jij verdiend 1500 p.m., dan zou hij dus 300.000 per maand moeten verdienen om uitbetaald te krijgen naar verantwoordelijkheid per mens. Nu delen ze (de topfiguren in een bedrijf) die verantwoordelijkheid en krijgen ze dus (gelukkig) geen 3 ton per maand, maar wel veel meer dan jij, omdat ze toch wel een belangrijke rol spelen in het bedrijf, en in de toekomst van dat bedrijf met alle werknemers. Maar het blijft een oneerlijk gevoel geven, een van de redenen waarom het communisme het zo goed deed in arme landen. Het idee dat iedereen evenveel geld krijgt was voor de meeste mensen een mooi idee. Want we zijn immers allemaal mensen, en hebben allemaal onze eigen specialiteit en het zou discriminatie zijn als de een dan meer kreeg als de ander...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.