Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je je ook identificeren met een kopie van je identiteitskaart?

ik heb sinds vorig jaar een id kaart maar ik wil hem niet kwijtraken. mag je je ook identificeren met een kopie van voor en achterzijde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Nee, natuurlijk mag dat niet, een kopie is makkelijk te manipuleren en bovendien mis je de meeste echtheidskenmerken die een echte identiteitskaart bevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dat is geen rechtsgeldig middel. Om 2 redenen: een kopie mist de echtheidskenmerken en is dus makkelijk te manipuleren en punt 2: Kopie maken van een legitimatiebewijs is verboden. Staat erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kopie van uw identiteitskaart, is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de praktijk wordt het soms geaccepteerd door agenten. Ik werk met psychiatrische patienten met een harddrugsverslaving, die voortdurend hun ID kaart kwijtraken of verkopen. Wij geven hen een kopie mee en bewaren de echte. Op de kopie staat het nummer van onze instellingen, agenten kunnen bij een evt. aanhoudingen bij ons verifieren of het een geldig legitimatiebewijs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het mag niet. Dit is omdat er op je kopie sommige echtheids bewijzen niet te zien zijn.
Maar de praktijk wijst uit dat politie en andere overheidsinstellingen een kopie wel als het ware gedogen.
Soms vraagt een politieagent dan vervolgens wel om een ander pasje met je naam om het aannemelijker te maken dat je echt degene bent van het ID kopietje.

echter blijkt dat je je op straat maar weinig hoeft te identificeren. Op straat mag dit bijvoorbeeld alleen voor:

verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.

maar in principe als je dan geen geldig Identiteitsbewijs hebt ben je wettelijk strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing