"Should I Stay or Should I Go"
In Afghanistan komt het vaak voor dat Afghaanse burgers gemarteld en gedood zijn door hun eigen landgenoten (Taliban). De reden hiervoor is omdat zij zich niet volledig aan de regels houden waarin de Taliban sterk gelooft.
Dit is een reden waarom speciale eenheden van ISAF de taak hebben om de Taliban op te sporen en te elimineren.
Als ik het met vrienden hierover heb dan is de algemene kreet: "We moeten er weg want, we hebben er niks te zoeken. Het zijn gewoon de regels van de bevolking om zo dingen op te lossen en daar moeten wij ons niet mee bemoeien. En eigenlijk is dat ook wel zo MAAR...
Moorden en martelen om je zin te krijgen...?
Is het niet het goed recht van ieder mens (volwassen, kind, man en vrouw) om een keuze te hebben in de handelingen en activiteiten die je doet in het dagelijkse leven. De keuze om wel of niet te geloven. Om wel of niet naar school te gaan.
Voor zover ik weet hebben de burgers van Afghanistan (buiten de Taliban) weinig tot niets te vertellen. Gehoorzaam of lijden? Dit is geen keuze. "Ja maar... dat is gewoon de cultuur van die mensen" wordt er dan geantwoord. En de waarheid is... er zit een kern van waarheid in.
Moet ISAF blijven en blijven proberen om orde te stellen en te houden? Of moeten we het recht op geloof respecteren en ons niet bemoeien met hun zaken? Hopelijk kunt u mij een antwoord geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.