Hoe groot is de kans dat hij direct op het vliegtuig wordt gezet?
De asielaanvraag van deze persoon is afgewezen en de periode waarbinnen hij Nederland had moeten verlaten is net afgelopen. De IND wil deze week een afspraak om de uitzetting te bespreken.
Het gaat om iemand die uiteindelijk sowieso in Nederland zal mogen blijven, via huwelijksmigratie (geen schijnhuwelijk, toestemming voor huwelijk gegeven door de IND). Het vervelende is dat noch de procedure daarvoor, noch het hoger beroep van de asielaanvraag in Nederland afgewacht mogen worden. De echtelieden hebben waarschijnlijk een andere (legale) oplossing via de Europese route, maar daar zal nog een extra maand tussenzitten.
Ze willen alles volgens de regels doen en dus met de afgewezen asielzoeker naar die afspraak bij de IND. Ze hopen gedwongen uitzetting te voorkomen als ze alvast het getekende huurcontract voor een huis in het buitenland kunnen tonen en dus aannemelijk kunnen maken dat de asielzoeker het land - hoewel wat later dan verplicht - alsnog zelf zal verlaten.
Ben ik paranoïde als ik denk dat hij bij die afspraak per direct op het vliegtuig wordt gezet? Of wordt de soep toch wel zo heet gegeten? Wat is de normale procedure van de IND hiervoor?
Kan die persoon zich niet laten vertegenwoordigen, op die afspraak?
Kunnen ze niet toch maar alvast voor een maandje in een vakantiehuisje in Belgie gaan wonen?
Ik hoop dat iemand meer duidelijkheid kan verschaffen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.