Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand die verdacht wordt van een misdrijf verplichten onder hypnose te gaan, eens of oneens?

Ik las dat laatst ergens: dat men in een of ander land een wetsvoorstel wilde doen waardoor de rechter de mogelijkheid kreeg een verdachte te laten verhoren onder hypnose.. Ik weet het vervolg niet maar wat zouden we hier in Nederland van zoiets denken? Ja of nee en waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
734

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een heel grote nee.

Hypnose kan bij sommige mensen werken. Maar het kan ook helemaal misgaan.

Denk bijvoorbeeld aan al die "herinneringen" aan verkrachtingen tijdens de jeugd. Die herinneringen zouden zijn verdrongen, en werden jaren later onder hypnose naar boven gehaald. Er zijn vaders veroordeeld voor sexueel misbruik van hun minderjarige kinderen, puur op grond van zulke "teruggevonden" herinneringen.

Pas jaren later bleek dat de "herinneringen" niet echt waren. Ze waren middels de hypnose geïmplanteerd door de hypnotiseur. Die hoefde niet eens te kwader trouw te zijn, het is best mogelijk dat hij zijn cliënten echt dacht te helpen, en er zelf ook van was overtuigd dat hij verdrongen herinneringen terughaalde.

Maar het bewijs van het tegendeel was in een aantal gevallen dermate duidelijk, dat niemand daar omheen kon.

Er zijn dus vele vaders vals beschuldigd, in de cel gekomen, en losgerukt van hun omgeving die ze als oud vuil verwierp. Er zijn vele dochters opgezadeld met herinneringen die voor hen levensecht waren, maar die vals bleken te zijn.

Kortom, hypnose is zo ontzettend onbetrouwbaar, dat het nooit in de rechtszaal mag worden gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee joh, dat wordt hier maatschappelijk ongewenst en onethisch onverantwoord genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Hypnose werkt lang niet bij iedereen, en als de hypnoseondervragingen altijd als waar worden aangezien, zou iedereen bij wie het niet werkt de boel bij elkaar kunnen liegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iemand weigert mee te werken, waarom niet. Ik vraag mij af of het eigenlijk mogelijk is om iemand die niet mee wil werken toch onder hypnose te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding