Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Politieopleiding Amerika en Nederland?

Hoe kan het zijn dat ze in de VS poltieopleidingen hebben van c.a. 6 maanden en in Nederland 3 á 4 jaar??

Wat voor verschil zit er in de opleidingen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een echt goede politieagent (als zoiets bestaat) wordt je alleen met ervaring, echter een gedegen opleiding is ook geen overbodige luxe.

In Amerika hebben ze kennelijk een andere visie op wat een gedegen opleiding inhoudt voor een politieagent. Eigenlijk vreemd, want je hebt daar te maken met verschillende vormen van wetgeving op het niveau van de plaats, de county, de staat en federaal. Hier in Nederland is het trouwens ook een wirwar van regels met de APV (gemeente) en legio wetten en regels van de rijksoverheid.

Wat Antwoordman zegt is niet eens zo heel overdreven. Naast de taser worden ook andere vormen van geweld naar mijn mening wel erg gauw toegepast door de gemiddelde Amerikaanse agent.

Die agent lijkt over het algemeen veel te bang aangelegd te zijn in Amerika, wat soms resulteert in hele slechte situaties.

Zo gebeurt het bijvoorbeeld met enige regelmaat in Amerika dat een verdachte (meestal iemand met een andere huidskleur die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is) compleet doorzeefd wordt met kogels terwijl er geen enkele redelijke basis was om aan te nemen dat de persoon zelfs maar gewapend was.

In Nederland worden ook genoeg (te veel) fouten gemaakt, soms ook met dodelijke afloop, alleen ik denk wel dat met name op het gebied van risicoanalyse en omgaan met agressie een stukje meer opleiding (met rollenspellen en dat soort zaken) zeer zeker in Nederland zijn vruchten blijkt af te werpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Amerika tasert een agent iemand die hij niet vertrouwt,
gooit hem in zijn bolide en sluit hem op.
In Nederland moet ie eerst een dag rapporten daarover schrijven en die aan zijn baas geven. Dat moet je leren.
Ondanks alles prefereer ik het laatste :)
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing