Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

houdt politiek meer dan alleen verschillende filosofieën als middel voor bedenken van oplossingen voor de bestaande problemen?

zo ja, wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, zelfs als jij en ik dezelfde oplossing willen, wil ik dat het mijn plan is en jij waarschijnlijk dat het jouw plan wordt.

Politiek gaat dus ook over de macht, over *wie* de macht heeft. Niet alleen over welke beslissingen er genomen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk vind ik de politiek de langst lopende soap serie maja, Je hoeft geen genie te zijn of filosofieën te volgen om problemen op te lossen maar je moet wel problemen bij de bron aan pakken. Het zou een voorbeeld moeten zijn van een levensstijl wat je van iedere Nederlander mag verwachten. Juist een geen gezamenlijk doel volgen leid tot veel nutteloze conflicten waaraan we meer geld aan kwijt zijn dan de oplossing kost vaak. Dusja Met een goed inzicht kan je iedere probleem aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker.
Want verschillende filosofieën en oplossingen is een ding.

Maar die filosofieën en oplossingen ook aan de man brengen, uitdragen, er een meerderheid voor winnen,
dat is politiek.

Politiek is: de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht laten komen
- meestal op basis van onderhandelingen -
op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus.

En op ieder van die maatschappelijke niveaus moet er dus onderhandeld worden, samengewerkt, gelobby"t, tegenstellingen overbrugd worden, compromissen gesloten.

Politiek gaat ook over het beslechten van morele verschillen van mening die voldoende ernstig zijn om een sociaal conflict te veroorzaken.
In feit dus de manier waarop ons belastingeld besteed wordt. En dat is heel breed.

Politiek is dus: kennis van je onderwerp, goed kunnen praten, overtuigen, charisma. En ook macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing