Welke instantie kan ProRail op het matje roepen?
Ik woon al 30 jaar langs een drukke spoorlijn, waaraan 's nachts onderhoud wordt uitgevoerd. Tot 2010 gebeurde dat jaarlijks binnen een tijdsbestek van enkele weken. Toen veranderde de aanpak van ProRail: opeens werd het werk uitgesmeerd over het hele jaar.
De werkzaamheden, die met veel lawaai gepaard gaan en altijd 's nachts plaatsvinden, worden nooit aangekondigd en ProRail vindt het kennelijk ook niet nodig om geluidwerende voorzieningen te treffen.
Brieven en mailtjes aan ProRail blijven onbeantwoord. De Milieudiensten van gemeente en provincie stellen dat zij niet bevoegd zijn op te treden "omdat de werkzaamheden niet vallen onder het begrip inrichting, zoals genoemd in de wet Milieubeheer artikel 1.1, lid 1”. De politie komt evenmin in actie.
Ik weet dat ik naar de rechter kan stappen of een handtekeningenactie kan beginnen, maar ik heb inmiddels al besloten om te gaan verhuizen. Toch blijf ik me afvragen of er (behalve minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu) lokaal of regionaal een overheidsinstantie is die ProRail op het matje kan roepen.