Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn belastingadviseur mij politieke berichten sturen?

De man die altijd mijn belastingen invulde, blijkt kandidaat te zijn voor een partij bij de komende provinciale staten-verkiezingen. Waar hij mijn emailadres vandaan heeft, weet ik niet, maar ik zal het hem wel een keer gegeven hebben.

De vraag is, mag hij mijn emailadres, verkregen in zijn functie als belastingadviseur, gebruiken voor (niet persoonlijk aan mij gerichte) politieke boodschappen?

Niet dat ik hierover zal gaan zeuren, maar ik vroeg 't me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee dit mag hij niet want jij hebt hiervoor nooit toestemming gegeven. Dat is verboden op grond vd telecommunicatiewet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tja, wat is mogen.

Hij zal wel zeggen dat het netwerken is.
Daarbij schijnt het normaal te zijn om iedereen maar op te zoeken, al is het per e-mail.

Verboden is het niet. Maar ik vind het niet netjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrije meningsuiting mag ik dit geval,
maar opdringen via privé-gegevens is onderdeel van privacyschending,
en dus mag dit niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verboden is het niet, maar ik vind het nogal onbeleefd. Ik zou hem zeker laten weten dat ik hier niet van gediend ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag misschien wel, maar ik zou toch terugmailen dat ik dit absoluut niet op prijs stel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag hij best. En ik zou er zeker niet over gaan zeuren, want deze man heeft, door dit te doen, zichzelf hoogstwaarschijnlijk al verschrikkelijk afgestraft.
Want een belastingadviseur die dit soort berichtjes gaat sturen, wordt door niemand meer serieus genomen. Het zou me niet verbazen als hij kan fluiten naar de helft van zijn klanten. En als ik het plan zou hebben om op deze man te stemmen, (of zijn partij) zou ik het juist door deze actie niet doen. Hij raakt dus ook zijn stemmers kwijt.

Op zich is spammen verboden. Maar dat geldt volgens mij alleen voor bedrijven, en bovendien mag een bedrijf wel een wervende mail sturen, als er eenmaal een relatie is (of is geweest). Zo mag jouw garage je best een mail sturen over een nieuw model auto. Ook een garage waar je vroeger kwam, en nu niet meer. Spammen is voor de garage alleen maar verboden, als er in het wilde weg (naar onbekenden) spam wordt gestuurd. De belastingadviseur had ooit een klant-relatie met je, dus echt spam is het niet.

Stuur de beste man maar een mailtje, schrijf dat dit je erg verbaast, en vraag of hij het achteraf ook niet enorm dom vindt, dat hij dit heeft gedaan. En wens 'm ook maar veel sterkte! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hier een aantal zaken fout:

1. De mail die hij jou stuurt. Ook een politieke partij/kandidaat mag niet zomaar ongesolliciteerde spam mail uitsturen. Als jij niet expliciet hier toestemming voor hebt gegeven is dit tegen de regels.
2. Het e-mail adres heb jij gegeven aan de belastingadviseur. Tenzij jij hierbij hebt aangegeven dat hij dit e-mail adres mag doorgeven is het alleen voor zakelijk gebruik. Hij overtreed hiermee de privacy wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbaast me dat er zoveel antwoorden zijn dat het wel zal mogen. Dit is absoluut niet waar. Dit valt onder spam.

Ook een politieke organisatie mag geen ongevraagde mail sturen. Je hebt het kandidaat-statenlid geen toestemming gegeven jou te mailen. De belastingadviseur heeft die toestemming wel omdat je met hem al een klantrelatie hebt. Maar dat de twee in dit geval toevallig dezelfde natuurlijke persoon zijn, maakt niets uit. Als je een klacht zou indienen bij de OPTA, zou deze man een flinke boete kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien zijn vertrouwensrelatie met jou mag hij die gegevens zeker niet misbruiken. Politiek gezien, verdient hij ook een dikke blaam van zijn partijvoorzitter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing