Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel, koningin Beatrix lapt censuur aan haar laars in haar kersttoespraak, wat kunnen daar de gevolgen van zijn?

Krijgen we dan een koningscrisis? Is zij dan strafbaar? Zo ja, welke straf kan zij hiervoor krijgen? Of zijn er andere gevolgen? Wat let haar om haar eigen toespraak te houden zonder zich wat van de censuur van Mark Rutte aan te trekken? Zij heeft toch ook een eigen mening? Die mag zij toch uiten? We leven toch in een land met vrije meningsuiting?

Kimath
13 jaar geleden
Dat zijn wel heel veel vragen in 1 keer :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord, maar een reactie: het valt mij op dat sinds de partij voor de VRIJHEID meer zeggenschap heeft gekregen, veel mensen die een mening hebben welke niet in het straatje van de PVV passen, kritiek krijgen van diezelfde PVV, die notabene het woord VRIJHEID in de naam heeft staan. En waar heeft de koningin het dan over? Over zaken als solidariteit en verdraagzaamheid.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik Beatrix was geweest zou ik dat gedaan hebben ook. Je laat je als Koningin toch niet door zo'n dom blondje voorschrijven wat je wel en niet mag zeggen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
peppie61: ik denk dat de PVV nogal van het 'Eigen vrijheid eerst' is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: oei, jij durft, als de PVV dit leest..... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vrijheidspartijen behartigen alleen het belang van hun eigen vrijheid. Die van anderen kan ze gestolen worden. Sterker nog, het is beter die in te krimpen, ter bevordering van die van henzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, Hippo had ook al een leuke reactie. Goed bedacht!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat jij censuur noemt is de staatsrechtelijke verantwoordelijkheid van de regering voor alles wat de koning(in) zegt of doet. Ze kan zeggen wat ze wil. Dat is ook niet strafbaar, maar de koningin zal zich aan de grondwet houden bij het voorlezen van de door de regering geschreven kersttoespraak. Als ze de grondwet niet wil volgen zal ze eerder aftreden dan een kersttoespraak lezen waar de regering niet achter staat. Overigens heeft ze feitelijk wel invloed op de inhoud van de kersttoespraak, mar de regering is formeel verantwoordelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
De koningin heeft trouw gezworen aan de grondwet. Toch zou er volgens mij geen sprake zijn van meineed. De grondwet zegt alleen, dat de koning onschendbaar is en dat de ministers verantwoordelijk zijn. Als zij iets zegt waar de regering niet achter staat, is dat volgens mij niet in strijd met de grondwet. Bovendien staat in de grondwet de vrijheid van meningsuiting verankerd. Dat geldt toch ook voor de koningin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat alles wat de koningin zegt, zij wordt geacht te zeggen vanuit haar functie als staatshoofd. Het zou vreemd zijn als ze na de kersttoespraak zou zeggen: "maar als Bea in privé ben ik het echt niet eens met deze bezuinigingen". Dan komt ze niet meer geloofwaardig over als koningin. Als ze graag haar mening wil geven zonder dat ze daarmee anderen in de problemen brengt, kan ze beter aftreden.

Andere antwoorden (3)

Als de koningin censuur aan haar laars lapt en dus juist wel de uitspraken gedaan zou henneb die ze nu niet gedaan heeft, is de minister president verantwoordelijk. Je zou dan een kabinetscrisis kunnen krijgen, omdat de minister de koningin niet onder controle heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de koningin mag natuurlijk een eigen mening hebben maar die dient ze publiekelijk voor zich te-houden

zou ze toch bepaalde meningen gaan ventileren waarvan de 2e kamer denkt dat ze niet door de beugel kunnen dan krijgt de minister president (rutte) dit op zijn bord middels kamer vragen etc. omdat de koningin valt onder zijn ministerlijke verantwoordelijkheid

dit kan er voor zorgen dat er een kabinetscrisis ontstaat en hierdoor kan de regering vallen

voor de kerst toespraak vind ik overigens het woord censuur een beetje zwaar wegen, ik zie het meer als een slimme zet om bepaalde dingen niet te zeggen in verband met een eventuele kabinetcrises welke alleen maar schadelijk is voor het lands belang
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Of in dit geval een kabinetscrisis schadelijk is voor het landsbelang waag ik te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een land dat meer bezig is met een kabinetscrisis dan met het wel en wee van haar bevolking is in mijn belevenis schadelijk daar er dan minder word gedaan aan het geen dat ze moeten doen het land besturen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het goed: "dat ze moeten doen". Maar doen ze dat goed, dat is de vraag. Volgens velen niet, en dan zou een crisis welkom zijn.
Vraag 6 (van de 9) is niet realistisch: De toespraak wordt tevoren opgenomen, in tegenwoordigheid van iemand van de RVD, dus het kabiner weet er van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
En als de koningin weigert om iemand van de RVD erbij aanwezig te laten zijn? De koningin kan er toch op staan haar eigen toespraak te houden? Niemand kan haar toch dwingen dat niet te doen? Of wordt dan voor de regering onwelgevallige tekst zonder toestemming van de koningin uit de band gewist?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding