Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik hoor van meerdere kanten nu dat er een chip aan zit te komen in de toekomst, die men bij je wil implanteren. wat is hier van waar?

Deze chip zou er voor zorgdragen dat men je overal en altijd kan traceren en in de gaten kan houden. Dit beangstigt me. Wat blijft er nog over van je vrijheid dan? In hoeverre is dit waar? Of mag dit naar het rijk der fabeltjes? Als dat waar is vind ik het niet gek dat mensen paranoia worden. maar het lijkt mij dat als de overheid werkelijk tot zoiets in staat is, mensen toch echt in opstand gaan komen of niet dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

ja dit is inderdaad een toekomst plan. ik ben hier zeer tegen. dit gaat tegen alles van je vrijheid in. ook is het zo dat je dan nog meer als product gezien gaat worden. wat we nu ook al zijn. waar gaat het toch heen met de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, men wilt het in uw implanteren. En u bent nu niet verplicht en wellicht in de toekomst ook niet. Er is nog nergens in welk land dan ook vermeld dat het rijk van plan is een chip zoals deze in uw te doen.

Tevens is uw mobiele telefoon al iets wat uw huidig locatie 24/7 door linkt.

De chip kunt u naar ervaren maar het kan ook bijvoorbeeld voor gezondheid reden zijn. Een chip die bijhoudt hoeveel van bepaalde stoffen er in uw lichaam zit, een chip die alarm kan slaan bij hart aanval, of die kanker kan herkennen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar of dit in ons leven zal plaats vinden wie weet.

In China is er wel een test gedaan met een WC die uw urine bekijkt op bepaalde stoffen. Hier aan kunnen ze zien of u teveel ijzer heeft bij voorbeeld of te weinig.

Er zijn al rechten tegen mensen klonen deze komen waarschijnlijk ook voor dit soort chips, maar vergeet je niet al uw gegevens staan al op chips en databases, bekijk de OV chipkaart, uw bankpas, uw paspoort, uw ID kaart, uw telefoon, uw sportpasje, uw bedrijfspasje, ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hellemaal een fabeltje is het niet er is spraken daarvan at men deze wil plaatsen in de kleding van Diementen en dan gaat het om een GPS chip. En persoonlijk vind ik daar twee kanten aan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie is het mogelijk. Als je goed oplet merk je ook dat we steeds minder privacy hebben. Tien jaar geleden kon niemand zich iets voorstellen bij de 'identificatieplicht', nu heeft iedereen een identiteitsbewijs bij en sinds 21 september 2009 staan er zelfs vingerafdrukken in opgeslagen. Dit wordt nu als 'normaal' beschouwd. Mocht er ooit zo'n chip komen, dan zal dat in kleine stappen geïntroduceerd worden zodat de overgang niet groot lijkt. Eerst zal zo'n chip bijvoorbeeld de gezondheidstoestand kunnen meten, dat vinden mensen een positieve ontwikkeling maar tegelijkertijd wennen ze alvast aan het idee.

Het is niet nodig om paranoia te worden, maar af- en toe goed stil staan bij dingen kan zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb begrepen dat er in Amerika al chips geimplanteerd zijn bij baby's, met toestemming van de ouders. En dan specifiek bij baby's die ziek zijn en waarbij men via zo'n chip alle medische informatie bij de hand heeft die men nodig heeft in geval van nood. In zo'n situatie kan het heel voordelig werken. Ook heb ik begrepen dat, als zo'n chip ingeburgerd zou raken, men dan ook boodschappen kan betalen via de chip die dan in je hand geplaatst is.
In het geval dat je er ook je betalingsverkeer mee kan regelen wordt het al heel lastig om een chip, op zichzelf genomen, te weigeren want je kan je voorstellen dat je b.v. ook je chip nodig hebt om ergens binnen te komen etc. Er zijn heel veel mogelijkheden met zo'n chip. Men kan ook traceren waar je bent. Het zou eventueel verschil uit kunnen maken als je de chip los bij je kan dragen zodat je zelf bepaalt of de chip meegaat of niet ...áls het hele chip gebeuren al van de grond komt. Want velen, inclusief ikzelf, zullen weigeren zo'n chip te laten implanteren lijkt me. Voldoende mensen zullen inzien dat, behalve het gemak dat een chip kan brengen, het ook een middel is waarmee je gecontroleerd en gemanipuleerd kan worden, en dus implantatie weigeren.
Ik maak me er niet al te druk over, ben gewoon alert, want chips implanteren, dat zal zomaar niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“De BAJA Beachclub in Rotterdam heeft sinds 5 oktober een nieuw betaalmiddel geïntroduceerd voor de bezoekers van de discotheek. Zij krijgen een chip in hun arm geïmplanteerd die in de discotheek werkt als betaalmiddel. De zogenaamde Radio Frequency Identification Device (RFID). RFID wordt vooral gezien als de vervanger van de streepjescode. Het belangrijkste argument voor deze chip is het betaalgemak. De chip wordt bij de BAJA geïmplanteerd in de arm door middel van een naald en kan met een ingreep van de arts weer verwijderd worden. Nederlandse bibliotheken gebruiken het al in leenboeken en Schiphol en de KLM hebben deze zomer een succesvolle test gedaan waarbij koffers met de chip werden uitgerust. Tevens wordt een dergelijke chip bij honden en katten ingebracht in verband met de identificatie en dergelijke.
Leefbaar Rotterdam is geboeid door deze ontwikkeling op betaalgebied en heeft hierbij enkele vragen aan het college.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie hebben ze dit ingesteld voor demente ouderen die er ee handje van hebben om weg te lopen. Hierdoor zijn die mensen beter terug te vinden en is de kans dat ze een ongeluk krijgen kleiner.
In de V.S. deden ze dit volgens mij al bij soldaten zodat ze beter identificeerbaar zijn als ze omkomen tijdens een gevecht o.i.d.

Verder kunnen overheden en wie dan ook zeggen wat ze willen maar er zal erg weinig animo zijn voor 'gewone' mensen om zo'n chip te laten implanteren en zal er geen kans zijn dat ze dit verplicht kunnen maken omdat er zoveel mensen problemen mee zullen hebben.
Dus maak je maar geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing