Waarom de privacy van criminelen beschermen als ze hun daden in de publieke ruimte (buiten) plegen?
Zou iemand niet twee keer nadenken als ze met naam en toenaam in de krant komen?
Een lijst met veelplegers en (recidiverende) zedendeliquenten, bedreiging en mishandelingen van publieke dienders?
Klinkt allemaal erg populistisch, mijn excuses hiervoor. Ik vraag me alleen af waarom het publieke belang zo opmerkelijk vaak op de achterbank moet zitten.
EDIT: Wanneer je de vrijheid van mensen afpakt moet je een hoge standaard handhaven wat betreft de schuldvraag. Het mag niet zo zijn dat iemand onschuldig vast komt te staan. Dat dat wel gebeurt is natuurlijk te wijten aan de inherente gebrekkigheid van de mens. Wij (in de ruimste zin) kunnen nooit alle feiten en motieven achter een daad te weten komen.
Daarom ligt de bewijslast bij een strafzaak bij de staat. Zij moet onomstootbaar aantonen met alle juridische en technische hulpmiddelen die er zijn, de schuld van een verdachte.
De vraag hier is of wanneer zo iemand veroordeeld is (en niet meer verdachte is), heeft het publiek het recht om de identiteit van deze mensen te weten te komen? Mensen hebben toch een recht om hun eigendommen en welzijn te beschermen?
De tussenstand neigt tot het behouden van de status quo, wat, op zich, mij niet verbaast.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.