Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de PVV en de TON racistische partijen?

Zelf beweren ze van niet. Hoe zit dat? Als ze het zijn zou dat tegen de grondwet in gaan, wat het binnenland betreft. Is het mogelijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (13)

neen dat zijn ze niet.
anders zou ik er niet op stemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
PVV wel, TON niet zozeer denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze hebben beide juridische adviseurs, die ze helpen om tot aan het randje te gaan, maar net niet erover heen, om maar geen proces aan hun broek te krijgen. Daarom leunt het er tegen aan.
Het O.M. heeft ondanks dat besloten om Wilders te vervolgen voor discriminatie.
15 jaar geleden
Absoluut. Ik ben al een keer afgebrand op dit forum van wege mijn mening dat rechtse partijen in het algemeen racistisch zijn. Maar dit komt van de vorpagina van PPV, ik quote & huiver:

'Het aantal vreemdelingen dat jaarlijks naar ons land komt is nog steeds excessief hoog. De demografische ontwikkelingen zijn ronduit zorgelijk: de meerderheid van de jongeren in de grote steden is nu al van niet-westerse afkomst.'

Is het wederom 1933?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de PVV en TON zijn geen racistische partijen. Een partij is pas racistisch als het het ene ras boven het andere ras stelt. Voor zover ik weet was alleen de partij van Adolf Hitler van mening dat het Germaanse ras beter was als alle anderen. De PVV en TON zijn net zo min racistisch als de PvdA of GroenLinks, om er maar eens een paar te noemen. Als een partij racistisch is moet dat op een of andere manier blijken uit het partijprogram of uit hetgeen de leider of partijleden gezegd hebben. Maar daarvan is geen sprake bij de PVV of de TON.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker. En die 17% die er op stemde ook. En de rest die er mee sympatiseert ook. Allemaal racisten. Allemaal.
Vreselijk is het. Echt. Ik kan wel janken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met name Wilders zegt regelmatig dat hij niets tegen buitenlanders heeft, maar tegen de islam. In het verkiezingspamflet van de PVV valt te lezen dat ze een immigratiestop niet-westerse allochtonen voor 5 jaar wensen. Het feit dat hier onderscheid gemaakt wordt tussen bijvoorbeeld Polen (die kennelijk wel welkom zijn) en Turken geeft aan dat de ene bevolkingsgroep voor de PVV minder rechten zou moeten hebben dan de andere. Dat doet de PVV wel op meer vlakken. Zo wenst men dat in moskeeen alleen Nederlands gesproken mag worden, maar dat er al eeuwenlang anderstalige kerken en synagogen zijn in Nederland is geen probleem. Verder wil men de bouw van moskeeen en islamitische scholen tegenhouden maar heeft men geen probleem met gebouwen en scholen van andere religies. Ook is de PVV van mening dat 'Marrokaanse straatterroristen met dubbele nationaliteit' het land uitgezet moeten worden terwijl westerse criminelen (veel Amerikanen in Nederland hebben ook een dubbel paspoort) wel in Nederland mogen blijven wonen.

Het is dus wel duidelijk dat Wilders een soort van allergie heeft ontwikkeld tegen alles wat uit het midden-oosten komt (behalve Israel). Het is niet racistisch, maar duidelijk wel islamofobisch te noemen omdat hij de ene bevolkingsgroep minder rechten wil geven dan de rest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat zijn ze zeker. Zeker de PVV. Die rekent alle islamieten categorisch af op de enkele procenten die zich misdragen.

Dat is net zoiets als alle westerlingen afrekenen op de enkele procenten idioten die we hebben (vd Graaf, Karst T, in NL en in Amerika zijn er daar nog iets meer van...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik vind ze niet racistisch.
Vooral de PVV probeert onze ogen te openen, alles dat ze doen is wijzen op feiten. Ze laten het aan de persoon zelf over die feiten te interpreteren.

Kijk onder andere eens naar Fitna, er is geen enkel beeld te vinden in die film die niet eerder op TV geweest is. Geert heeft ze alleen achter elkaar gezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jullie zien nu hoe moeilijk het allemaal is. In de jaren 30 werd politicus Aantjes lid van de NSB, als zovelen. Pas later had hij door dat dat een foute keuze was.
Foute keuzes worden ook door slimme mensen gemaakt, als de situatie maar troebelig genoeg is. Een dat is de situatie in Nederland nu zeker. Het creeren van die onduidelijkheid mag je de politiek van nu wel verwijten.
Misschien ben ik nu fout, maar ik geloof niet dat Wilders een echt racistische partij is, maar ik denk ook niet dat hij gelijk heeft. Ik heb batuurlijk op D66 gestemd.
TON? wat is TON in 2009 ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
pvv=party vernedering vreemdelingen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mening over immigratie hebben is iets heel anders dan rassistisch zijn.

Voor de tegenstanders een mooi idee om de PVV van rassisme te beschuldigen. Maar Widlers heeft nooit gezegd dat hij een hekel aan zwarte, rode of groende mensen heeft. Hij is bang voor de negatieve invloed van de islam.
Dat daar een mens aan vast zit betekent niet dat hij dit persoon minderwaardig vindt.

ik stem niet op hem omdat hij een te mager partijprogramma heeft. Maar zijn basis idee snap ik wel.

Verder is tijdens de europese verkiezingen gebleken dat opvallend veel "immigranten" op Wilders gestemd hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou willen dat afkomst of huidskleur van mensen niets uitmaakt. Feit is wel dat de donkere huidskleur oververtegenwoordigd is in gevangenissen en bij Opsporing Verzocht. Dat vraag is alleen wat je moet doen met dat gegeven. Het jarenlange begrip tonen heeft geen resultaat gehad. Uitzetten is onmenselijk, absurd en kan wettelijk niet. Signaleren dat er een probleem is, is een goed begin. Daar begon Fortuin mee. Stap twee is een stuk moeilijker. Het heeft in ieder geval weinig zin om de discussie de nek om te draaien door iedereen die zegt dat er een probleem is een racist te noemen. Goed sociologisch onderzoek naar de oorzaak van de hoge criminaliteitscijfers van sommige allochtone bevolkingsgroepen lijkt mij een goed begin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing