Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is er in egypte aan de hand?

Ik hoor er veel over in het nieuws, en NU.nl heeft er zelfs een aparte rubriek voor, met artikelen over egypte. maar ik snap niet precies wat er daar nu aan de hand is. kan iemand het mij uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het Egyptische volk heeft er genoeg van om 30 jaar onder het juk van eenzelfde dictator te leven. Terwijl 1% van de mensen steeds rijker wordt en de rest als maar armer. En ze leven onder constante terreur en vrees. Nu zijn de de vrees voorbij en eisen het vertrek van de dictator en democratie. Dit is het in een notendop. Als je echt geinteresseerd bent, kan je actualiteiten rubrieken op de tv volgen, twitterpaginas (#Egypte), CNN, Aljazeera. Als je verschillende bronnen raadpleegt kan je een evenwichtig beeld krijgen van wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord van Esme.
Daar kan je nog bij bedenken dat dit in Egypte gebeurt nadat het in Tunesië begon. Egypte is tot nu toe het belangrijkste Arabische land en het houdt de 'vrede' met Israël in stand.

Daardoor is het extra spannend:
- omdat er zo lang geen vrijheid was, weet niemand welke politieke partij het belangrijkste is.
- gaat dit in andere Arabische landen nu ook gebeuren? (Jordanië en Syrie)
- blijft de vrede met Israël bestaan? Zo niet, wat dan?
- blijft Egypte zo belangrijk? Of verliest Amerika de belangrijkste vriend in het Midden Oosten. En is dat erg?

Erg veel onzekerheid dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een internationale campagne van radicale moslims om de macht te veroveren. Vandaar dat een radicale moslim zoals de president van Turkije de enige is die ook Mubarak weg wil. 99% van de betogers is hier niet van op de hoogte en meent echt dat na Mubarak het manna naar beneden zal komen en alle problemen opgelost zullen zijn. Er wacht hen enkel ontgoocheling, zeker als de radicale muslims aan de macht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing