Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je op zijn minst gedaan hebben om een jaar celstraf te krijgen?

Waar kan ik terug vinden hoeveel straf er minstens op een bepaald misdrijf staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan zul je een economisch delict moeten plegen of op zijn minst een notoire foutparkeerder zijn. Want bij geweldsmisdrijven ben je in Nederland al snel ontoerekeningsvatbaar en krijg je 83 uur taakstraf.
Kortom de strafmaat in Nederland is volledig de weg kwijt, daar rust een mooie taak voor een nieuwkomer in de politiek om dat aan te pakken en bij rechtspraak schade en automotive melkvee niet boven geweld te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb je helemaal gelijk. Het vervelende is dat ik, al mijn familie en al mijn vrienden het met je eens zijn, maar er zo weinig aan te doen is. Krakers gaan de straat op en protesteren......., maar wat doen wij (incl. mezelf)..... niks. We leuteren maar wat op verjaarsvisites. Waneer gaan we de straat op met panvletten en borden?? Het wordt tijd dat we de gerechtelijke macht eens ter verantwoording roepen.

Andere antwoorden (2)

(Helaas) bestaan er in Nederland geen minimale celstraffen, alleen maximale celstraffen.
Het is dus niet mogelijk terug te vinden hoeveel straf en minstens op een bepaald misdrijf staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is moeilijk te zeggen hoelang je voor welk misdrijf de gevangenis in moet. Dit komt omdat de straf van HEEL veel factoren afhangt. Ten eerste van de rechter, maar ook van je strafblad, je persoonlijkheid, hoe groot de kans is dat het nog een keer gebeurd, wat je er zelf over zegt etc etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dat te weten te komen, moet je in de wet kijken waarin de gedraging strafbaar is gesteld. Zo zie je bijv. In het Wetboek van Strafrecht dat op diefstal, artikel 310, een maximale gevangenisstraf van 4 jaar is gesteld. In het Wetboek van strafrecht staat de maximaal op te leggen straf in het artikel zelf. Er zijn ook wetten waarbij de strafbepalingen niet in de artikelen, maar achter in de wet zijn vermeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding