Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand wat dit is, het lijken messing of koperen bekertjes?

Gevonden op zolder bij mijn schoonvader die overleden is

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het gaat om een pijl- of sluitgewicht dat bestaat uit een reeks gewichtjes die perfect in elkaar passen. Zo’n gewicht was handig om mee te nemen. De potjes worden dus niet als inhoudsmaat of recipiënt gebruikt. Normaliter hebben de grote pot en alle kleintjes samen hetzelfde gewicht. Deze sluitgewichten worden al eeuwen gebruikt. Dit kan nog een 18de eeuws exemplaar zijn, omdat ik vermoed dat het geen decimale gewichten zijn. De waarde ligt rond de 100 euro.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
@RobertSagat79, @fremar geeft een antwoord waarvan de volledige tekst is overgenomen van de website https://weekend.knack.be/lifestyle/design/sluigewicht-pijlgewicht/. Die website heeft een antwoord op eenzelfde vraag als jij stelt. Het antwoord is op zich correct, maar de tekst is uit 2013. Het is nu 2022. De waarde van het voorwerp kan dus heel anders zijn dan 100 euro. Daar komt nog bij dat de website Belgisch is. De markt in België kan heel anders zijn dan in Nederland. Een derde opmerking: 'ik' in het antwoord is niet @fremar, maar de schrijver van het artikel op de website van de bron https://weekend.knack.be/lifestyle/design/sluigewicht-pijlgewicht/. Houd rekening met deze drie punten, zo raad ik je aan, @RobertSagat79.
Een sluitgewicht voor het afwegen van goud en zilver(munten), specerijen en medicijnen. Een sluitgewicht bestaat uit een reeks nauwkeurig in elkaar passende bakjes, waarvan het buitenste is voorzien van een scharnierend deksel en een sluiting.
Kenmerkend bij een sluitgewicht is dat ieder bakje telkens even zwaar is als alle kleine bakjes samen die erin passen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 16 augustus 2022 13:58: bron
Amadea
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing