Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Definitie 'de oude stempel'

soms hoor je mensen zeggen dat een bepaald iemand qua gedrag 'van de oude stempel' is. om bepaalde redenen vraag ik me af of er een prototype voorbeelden zijn van 'oude stempel' situaties. refereert het naar bepaalde gewoontes in een bepaalde tijd of is dit een gezegde zonder verdere betekenis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Iemand met conservatieve opvattingen is "van de oude stempel".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand van de oude stempel heeft 'ouderwetse' ideeën, is niet met z'n tijd meegegaan en is van 'voor de veranderingen'. Je gebruikt het veel in werksituaties: de oudere werknemers die het nog op de oude manier doen of zouden willen doen, die bijvoorbeeld het gebruik van computers onzin vinden, die een ander modern gereedschap verafschuwen.

Maar ook in het dagelijks leven kun je het natuurlijk gebruiken, vaak gaat het dan om een oudere generatie (opa is van de oude stempel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK ben van de oude stempel: kook iedere dag verse groenten, trek niets uit de diepvries, spreek anderen nog steeds met 'u' aan, zeg 'pardon' als ik tegen iemand opbots.......
"Van het oude stempel zijn" hoeft niet persé negatief te zijn.

Het is zeker geen gezegde zonder betekenis. Mensen die in deze tijd zijn groot geworden hebben andere prioriteiten. Zo vraagt mijn zoon waarom ik nog steeds de sla zelf maak, terwijl het zo makkelijk kant en klaar te koop is. Tijd heeft voor hem een andere invulling en het betekend dus tijdwinst, als je dingen koopt waar je alleen maar een verpakking vanaf hoeft te trekken om gebruiksklaar te zijn.

Zo zijn er nog vele voorbeelden te vinden.
Omdat ik met oude regels ben grootgebracht, stuiten sommige zaken me tegen de borst. Ik kan niet wennen aan haast en onverschilligheid, maar ben heel gelukkig met de uitvinding van de mobile telefoon en de computer.

Ja, het leven is soms ingewikkeld.;)

Toegevoegd na 3 minuten:
...het betekent dus tijdwinst....(t)
12 jaar geleden
iemand die de regels van de etiquette hanteert, dat is iemand van de oude stempel.

Toegevoegd na 3 dagen:
ook ben je van de oude stempel wanneer je naar het "journaal" om 20.00uur kijkt en niet naar het "nieuws" om 19.30uur.

Toegevoegd na 3 dagen:
oude stempel: dan trouw je niet, nee: je huwt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing