Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer gebruikt men het woord 'koude' en wanneer 'kou'. Of mag men die door elkaar gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
14.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Koude is een ouder zelfstandig naamwoord voor wat wij tegenwoordig kou noemen. Het is statiger taal, die nu eigenlijk alleen nog in gedichten en wetenschappelijke teksten wordt gebruikt. Wel is en blijft koude een bijvoeglijk naamwoord om aan te geven dat iets niet warm is. Een koude winter, koude handen hebben, een koude schotel. Maar gaat het om lage temperatuur, dan noemen wij dat kou.
(Lees meer...)
Amadea
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom je een - krijgt, ik vind het een mooie, goede en duidelijke uitleg. +

Andere antwoorden (2)

Kou en koude mogen door elkaar worden gebruikt als het in beide gevallen om het zelfstandig naamwoord gaat. De betekenis is namelijk precies dezelfde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kou moet je zien als persoon of voorwerp. voorbeeld:

Door de kou voel ik mij niet lekker
Door die gozer/koffie voel ik mij niet lekker.

Koude is bijvoegelijk naamwoord.

Deze koude avond maakt mij ziek
Koude refereert naar de avond waardoor ik mij ziek voel.

Deze rode appel smaakt lekker.
Rode refereert naar de appel die rood is.

Is een toevoegsel. want je kunt rode ook weg laten, zelfde geld voor koude alleen is het dan minder duidelijk waarom jij je zoek voelt. (Doordat het koud is)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding