Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het woord 'therapeut' vrouwelijk?

Ik stel mij altijd bij een therapuet een man voor. In mijn studie boek staat steeds 'haar' en 'zij'.
Als het woord vrouwelijk is, hoe doe je dat dan bij een mannelijke therapeut?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

'Therapeut' is zowel mannelijk als vrouwelijk. 'Therapeute' is de exclusief vrouwelijke vorm.

Waarschijnlijk vindt de auteur van je boek dat vrouwen zijn aangewezen om het soort therapeut te zijn waar het boek over gaat, dus dat mannen niet geschikt zouden zijn. Doorgeslagen feminisme is waarschijnlijk de aanleiding daarvoor.

Op dezelfde manier duiden sommige mensen een gynaecoloog standaard aan met 'zij' en 'haar', terwijl er toch genoeg mannelijke gynaecologen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1, je was me voor.

Andere antwoorden (5)

Kan allebei hoor... secretaris is ook zo´n woord...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
16 uur achter de computer is echt niet goed.. en verander je avatar, krijg zon raar beeld bij jou..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Andy: Het is juist zo'n lieve jongen. En hij heeft nog gelijk ook.
@XiniX: Van mij hoef je je avatar niet te veranderen, hoewel ik die andere, met die handen op je borst wel erg mooi vind...
Nee, de vrouwelijke variant is therapeute. Overigens kun je elke mannelijke variant ook voor een vrouw gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Secretaresse is een heel andere functie.

Maar er wel een therapeutE en dat is een vrouw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
the·ra·peut [teeraapuit] de; m,v -en, the·ra·peu·te de; v -s, -n (gediplomeerd) begeleider ve persoon die in therapie is

Dus: een therapeut kan een man en een vrouw zijn, een therapeute is een vrouw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afgaande op het woordenboek kan therapeut enkel maar mannelijk zijn. Therapeute is ook vermeld in de Dikke van Dale.
Neem je geneeskundige of arts dan is het zowel mannelijk als vrouwelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie Ruuds bron: volgens de online Van Dale kan het woord 'therapeut' zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding