Twee maal rijker ? Twee maal actiever ? Zes keer dodelijker ? anderhalf keer minder ?
Volgens mij is er een taalverloedering gaande die z'n weerga niet kent. In de t.v. reclame zegt men (en ik beperk me tot 1 voorbeeld) dat baby's 2 x meer bewegen dan hun ouders. Volgens mij klopt die zin taalkundig niet.
Ze bewegen twee keer zoveel, of ze bewegen vaker, maar niet twee keer vaker.
Met minder is het nog erger.
Hoe kun je vijf keer minder verdienen dan een ander ?
Je verdient een vijfde van een ander, of je verdient minder dan een ander, of wat dan ook, maar volgens mij niet vijf keer minder.
Toegevoegd na 54 minuten:
Aan de reacties te zien, is mijn vraag niet goed gesteld.
De vraag is dan ( combineer dit even met bovenstaande ) of het hier gaat om juist of onjuist taalgebruik. Het verschijnsel doet zich steeds vaker voor.
Zo is er ook het voorbeeld van "groter als hij" is tegenwoordig ook geaccepteerd, omdat zoveel mensen het gebruiken.
Wij hebben geen taalwet, zoals b.v. in Frankrijk wel het geval is. Daar is de taal aan banden gelegd.
Toegevoegd na 17 uur:
Ik had hier een briefje over gestuurd naar de fabrikant van een merk luiers, die steevast melden dat baby's twee keer meer bewegen dan volwassenen.
De reactie die ik kreeg ?
"Als u klachten heeft over de advertenties op televisie, kunt u zich melden bij de reclamecodecommissie."
In plaats van er iets mee te doen, krijg je zo'n achterlijk antwoord.
Ik ben het met u eens: DIT IS TAALVERLOEDERING, en het werkt misverstanden in de hand!!! DAT is het ergste van alles!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.