Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

WAAROM VALLEN HOOFDLETTERS MEER OP DAN kleine letters?

Komt dat doordat het op een harde uitroep lijkt: HE HIER KOMEN JIJ! ?
Of komt dat doordat een letter meer oppervlakte heeft?
Of is er nog een alternatief?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1) ze vallen meer op omdat ze groter zijn

2) ze vallen meer op omdat ze minder vaak gebruikt worden in zinnen in de normale Nederlandse taal.

3) ze zijn bedoeld om de nadruk op iets te leggen, dat wordt je vanaf kleins af aan al verteld, waardoor je, als je ze tegenkomt, meteen al beseft dat ze eruit springen.

4) ze vallen meer op omdat ze de zin als het ware onderbreken.. "een zin als jantje ging BUITEN spelen" legt al gauw de focus op buiten, omdat de rest van de zin gewoon kleine letters zijn.

5) de "flow" van letters is bij kleine letters in mijn ogen beter.. voor mijn gevoel sluiten de kleine letters beter op elkaar aan als hoofdletters, dus een woord als
'boom" en "BOOM"
valt minder op en lijkt natuurlijker als je het in kleine letters schrijft.
hoofdletters sluiten minder goed op elkaar aan, zeker aangezien ze bedoeld zijn als eerste letter van een zin, niet als aaneengesloten letters die een heel woord vormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ligt eraan. Als je de hele tijd schrijft in hoofdletters en 1 woord daartussen schrijf je met kleine letters, dan zou dit woord er eerder uitspringen... Het gaat dus om de minderheid. Doordat je hoofdletters minder gebruikt dan de kleine letters vallen deze eerder op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat het oppervlak van de letters groter is, waardoor je het dus makkelijker ziet. En juist daardoor lijkt het gelijk op schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De letters zijn gewoon groter, en dus opvallender. Ik ben echter van mening dat het uitsluitend gebruik van hoofdletters averrechts werkt. Door uitsluitend hoofdletters te gebruiken mis je de klank en intonatie in een zin....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
allebei, maar hoofdletters hebben ook meer doorlopende lijnen in plaats van de zachte rondingen van kleine letters, dat zorgt er denk ik voor dat ze meer opvallen en dat ze er 'harder' uitzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon een kwestie van contrast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze ook groter zijn en gebeiteld en meer gestructureerd. In de drukkerswereld spreekt men dan van KAPITALEN of BOVENKASTLETTERS die breder en dikker zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide denk ik, het oppervlakte is groter waardoor het meer opvalt en de harde uitroep trekt eerder je aandacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat we gewend zijn in kleine letters te schrijven waarbij de afspraak is zinnen en namen met een hoofdletter te beginnen. Daardoor wennen we aan de nadruk die een hoofdletter geeft.

En er spelen ook andere dingen nog een rol. Zoals de verhouding in grootte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al het voorgaande zal wel kloppen. Ik weet wel dat ik het VERMOEIEND lezen vind als er te veel met hoofdletters gewerkt wordt. Dan heb ik de neiging om die woorden Met meer NADRUK te lezen. Ik denk dat we daarop GECONDITIONEERD zijn. Daarom heb ik zo'n HEKEL aan bijv. 'privée' en 'story' want die doen dat VOORTDUREND!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoonweg omdat dat dat niet normaal is, normaal is kleine letters. Een auto in de sloot valt op een auto op de weg niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing