Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een woord van de 26 letters van het hele alfabet te maken?

of een korte zin, waar je alle leters 1 keer gebruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
20.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik geloof niet dat dat mogelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat is het idd niet.Plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een boel vlinders..... @moolkeesje: Nou, pas als je alle combinaties hebt uitgeprobeerd kan je zeker weten dat het niet bestaat. En ik kan me niet voorstellen dat je dat gedaan hebt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens ween wat je gedurende 75 jaar allemaal niet kunt doen! Maar je hebt wel gelijk, dit had geen prioriteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig :)
Alhoewel, als iemand heel erg gelukkig wordt van jarenlang deze dingen uitproberen, waarom niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ving je het erg, als ik zeg, dat ik liever andere dingen uitprobeer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vreselijk... Ik wil zo graag dat iedereen zijn of haar leven wijdt aan het uitzoeken van zinloze taalspelletjes ;)

Andere antwoorden (6)

The quick brown fox jumps over the lazy dog
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie zin indd, maar oa de o gebruik je dan 2 keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooooh ja indd, maar ik bedoel dus een zin of woord van 26 letters waarin alle letters van het alfabet langskomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze komen hier ook allemaal in voor, alleen een aantal meerdere keren (2 e's extra, 3 o's, en een t u r en h extra). Misschien 1 keer het woord 'the' weglaten? Dan zijn er al 3 letters minder teveel (hoewel de zin wel ietstje minder mooi wordt). Maar ik vind deze toch wel echt heel goed in de buurt komen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klassieke typemachine-testzin :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me toch iesiepietsie meer dan 26 letters.
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct, om het maar eens in het Nederlands te zeggen. Ook hier worden meerdere letterers vaker gebruikt, maar wel alle letters van het alfabet zitten er in!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinnen of woorden die alle letters minstens één keer gebruiken, heten in het Engels pangram. Zie bronnen voor hele lijsten met pangrammen, waaronder ook een heel stel Engelse met 26 letters (die dan wel afkortingen gebruiken enzo, dus die vind ik niet zo heel sterk).
De kortste Nederlandse die erbij staat:
Doch Bep, flink sexy qua vorm, zwijgt. Heeft alleen een e, o en i teveel.
Of deze: Sexy qua lijf, doch bang voor 't zwempak. Twee o's, 2 a's en een e teveel, maar de zin slaat wel ergens op.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit zijn dus de Engelstalige die ook geen dubbele letters hebben:

* Blowzy night-frumps vex'd Jack Q.
* Dwarf mobs quiz lynx.jpg, kvetch! (crowd of midgets question picture of wildcat, then complain.)
* Jerk gawps foxy Qum Blvd. chintz. (Contemptible person stares at sexy, burka-clad women parading down the main street of Qum, Iran)
* Fjord q-klutz bahs given cwm pyx.
* Frowzy things plumb vex'd Jack Q.
* Glum Schwartzkopf vex'd by NJ IQ.
* J.Q. Vandz struck my big fox whelp.
* J.Q. Schwartz flung D.V. Pike my box.
* Jocks find quartz glyph, vex BMW.
* Jumbling vext frowzy hacks PDQ. (Being bounced around quickly annoyed the disheveled taxi drivers. - all words in high school dictionary)
* Jump dogs, why vex Fritz Blank QC?
* The glib czar junks my VW Fox PDQ.
* T.V. quiz jock, Mr. PhD, bags few lynx. (often seen as Mr. Jock, TV quiz PhD, bags few lynx.)
* NBC glad. Why? Fox TV jerks quiz PM.
* New job: fix Mr. Gluck's hazy TV, PDQ! (includes 5 punctuation symbols)
* PR flacks quiz gym: TV DJ box when?
* Quartz jock vends BMW glyph fix.
* Zing! Vext cwm fly jabs Kurd qoph.
* G.B. fjords vex quick waltz nymph.
* JFK got my VHS, PC and XLR web quiz.

Toegevoegd na 12 minuten:
En ik heb een complete Nederlandse gevonden:
Lynx c.q. vos prikt bh: dag zwemjuf!

Beetje vergezocht, maar het kan wel: Stel dat een man die heel erg van grote borsten houdt naar een dierentuin gaat met zijn date, een zwemjuf die zo'n opgevulde bh draagt waardoor ze grote borsten lijkt te hebben. En een dier dan haar bh lekprikt, waardoor hij erachter komt dat die grote borsten nep zijn, en hij haar dan dumpt, en iemand die niet zo veel verstand heeft van dieren daar een krantenbericht over schrijft, dan zou dat de titel kunnen zijn. :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie alle soorten zinnen opbloeien,maar nergens één woord van 26 letters. De oorzaak daar van is doodgewoon,omdat zo'n woord niet bestaat. het antwoord is dus :nee, zo'n woord is er niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bekende (al genoemde) zinnen zijn:

Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct
en
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Een woord of zin waar je alles maar 1× gebruikt is onmogelijk, omdat er maar 5 (of 6 inclusief Y) klinkers zijn, tegenover 19/20 medeklinkers. Zeker als minder gebruikte letters X en Q ook mee doen wordt dat erg lastig.

Bedenk maar, 'herfst' heeft al de meeste medeklinkers achter elkaar, en in jouw woord/zin zouden dat er veel meer moeten worden.

Toegevoegd na 21 uur:
*Met 19/20 medeklikers bedoelde ik natuurlijk 20/21. XD
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet hoor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding