Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt de opmaak genoemd als alle letters blokletters zijn en de eerste nog iets groter is?

Zie de afbeelding.

Picture for question
Antoni
een maand geleden
in: Taal
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Geen idee hoe het heet, maar ik denk dat je 'hoofdletters' bedoeld, i.p.v. 'blokletters'.
Vaughn
een maand geleden
Het is ook geen opmaak, maar eerder een fonttype.
SingingCoyote13
een maand geleden
de 2e letter a van Paumen is idd geschreven met een hoofdletter blokletter A ipv a. de e met E ipv e verderop in hetzelfde woord. dit moet idd een naam hebben want je kan in blokletters schrijven met een hoofdletter voor de eerste letter van het eerste woord in een zin en daarna kleine blokletters. zoals e,a,i,o,h,r ipv E,A,I,O,H,R enz.. maar veel mensen die in blokletters schrijven negeren dit blijkbaar. weet niet hoe je dit noemt maar wel goede vraag dit was mij wel opgevallen maar nooit navraag over gedaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat heet klein kapitaal.

Een tekst in hoofdletters of 'kapitaal' heeft alle letters van hetzelfde formaat blokletters.

Bij klein kapitaal zijn de hoofdletters hetzelfde als de hoofdletters bij normale tekst, alleen zijn de overige letters dus iets kleiner.
(Lees meer...)
een maand geleden
Abcde
een maand geleden
https://www.encyclo.nl/begrip/kleinkapitaal
Klein kapitaal omschrijft het formaat van de letter, dat heeft niets te maken met de letter ervoor, of erna.
Ik lees geen antwoord op de vraag. De vraag is, voor zover ik het begrijp, hoe de combinatie (zie voorbeeld vraag) kapitaal (eerste, grote hoofdletter) en klein kapitaal (de daarop volgende kleine hoofdletters) heet.
Inekez1
een maand geleden
Het geheel heet klein kapitaal. Als je een tekst typt in klein kapitaal, worden alle letters die je 'gewoon' typt klein kapitaal en worden de letters die je met 'shift' of 'caps lock' typt, gewone grote hoofdletters.
Abcde
een maand geleden
Heb je daar een bron van? Ik ken klein kapitaal alleen als losstaande letter. Eigenlijk geef jij dat ook aan, omdat je voor de gewone hoofdletter (kapitaal) shift of caps lock nodig hebt.
Inekez1
een maand geleden
Als je de hele tekst (dus inclusief oorspronkelijk hoofdletters) selecteert en omzet in kleinkapitaal, dan behouden de hoofdletters hun oorspronkelijk grootte en zijn dus groter dan de onderkast letters in klein kapitaal. Klein kapitaal kan gelden voor afzonderlijke letters, maar ook voor een gehele tekst. Vergelijk het met cursief of vetgedrukt.
Inekez1
een maand geleden
Met de huidige AI-reacties op een zoekterm is het lastig om nog ergens een fatsoenlijke bron van te vinden. Ga eens naar je eigen tekstverwerker (word o.i.d.) en probeer het daar eens uit. Zul je zien dat een tekst in normale onderkast en Hoofdletters verandert in klein kapitaal met Hoofdletters. Hoe je dat doet is per tekstverwerker (versie) weer anders, dus het gaat me te ver om dat hier uit te leggen. Daar is AI dan weer wel handig voor om dat even te googlen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Geweldige vraag! Even om een paar onduidelijkheden weg te nemen;
Je hebt schrijfletters en blokletters. Schrijfletters gebruik je om aan elkaar te schrijven, blokletters gebruik je om los te schrijven, typen en die lees je in teksten. Blokletters worden op twee manieren genoemd:
Alle losse letters zijn blokletters of blokletters leer je schrijven op school. Hierdoor krijg je meningsverschillen. Niet iedereen vindt alle losse letters blokletters, maar noemen ze drukletters. Hierdoor noemt Oze ze hoofdletters. De namen zijn inderdaad geschreven in losse hoofdletters. Dan mag je het blokletters noemen. Hoofdletters heten ook kapitalen. Kapitalen en kleine letters maken een tekst.
In het voorbeeld zijn de hoofdletters klein en groot gebruikt, dan gebruik je idd kleine en grote kapitalen.
Hierdoor klopt dit antwoord dus, omdat namen beginnen met een hoofdletter. Dus de kleine kapitalen krijgen aan het begin een grotere. Een bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinkapitaal Plus van mij +
KleinDuimpje
een maand geleden
Nog duidelijker:
https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_01239.php
Abcde
een maand geleden
KleinDuimpje, normaal gesproken begint een naam met een hoofdletter, maar kan een naam ook geschreven worden met alleen hoofdletters, meestal wordt dat dan gedaan in kapitalen. Als je een naam op de normale manier schrijft, blijft een hoofdletter een hoofdletter en een kleine letter een kleine letter, waarom zou dat met (klein) kapitalen anders zijn? Er is blijkbaar geen bron te vinden, waarin vermeld wordt dat op deze manier een naam of woord schrijven klein kapitaal heet. Voor mij is de vraag daarom nog niet beantwoord, omdat een klein kapitaal iets anders is dan de beginletter, een kapitaal. Ik vraag me ook af of de vraag wel te beantwoorden is. De namen zijn gewoon in kapitalen en klein kapitalen geschreven. Inekez1, als je wel een AI bron hebt, dan lees ik hem graag.
KleinDuimpje
een maand geleden
Abcde, heb je reactie 7 geopend?
Daarin staat het volgens mij wel duidelijk.
Maar misschien lees ik het verkeerd. Kapitalen en hoofdletters zijn hetzelfde. Een ander woord voor hoofdletter is kapitaal.
Abcde
een maand geleden
Dat heb ik zelf ook benoemd en daar zit het probleem in dit antwoord voor mij, er is een verschil tussen kapitaal en klein kapitaal. Net als er verschil is tussen een hoofdletter en een kleine letter.
KleinDuimpje
een maand geleden
Kapitaal is idd de hoofdletter (H, Q, J etc) klein kapitaal is dezelfde letter, maar dan past deze in de grootte van andere kleine letters.
KleinDuimpje
een maand geleden
Misschien legt deze link het beter uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Accentuering_kleinkapitaal_voorbeeld.png
Abcde
een maand geleden
Ik weet wat kapitalen en klein kapitalen zijn, daar ligt mijn twijfel over dit antwoord niet. Ook uit de laatst gegeven link haal ik niets, waaruit blijkt dat kapitalen en klein kapitaal samen klein kapitaal is. Het zou voor mij logischer zijn, als het geheel van klein en groot kapitaal gewoon kapitaal genoemd zou worden. Maar ook dat krijg ik niet bevestigt, al heb ik daar ook naar gezocht. Ik kan niets vinden, of heb niets van jullie gelezen wat ook maar enigszins een antwoord op de vraag is, of het een of het ander bevestigt.
Thecis
een maand geleden
@Abcde
https://ibb.co/67LmWcgd Vanuit Word tekstverwerker. Bij deze bevestigd.
Abcde
een maand geleden
Bedankt Thecis, hier zocht ik naar. De duim omhoog is hierbij gegeven.
Inekez1
een maand geleden
"Het zou voor mij logischer zijn, als het geheel van klein en groot kapitaal gewoon kapitaal genoemd zou worden." Juist niet. Als de hele tekst in 'gewoon kapitaal' staat, zijn alle letters even groot als de hoofdletters. Dat bestaat ook, maar is dus iets anders dan 'klein kapitaal'.
Abcde
een maand geleden
Ik vind dat nog steeds, omdat het woord kapitaal in beide voorkomt en buiten het formaat op dezelfde manier geschreven wordt(hoofdletters). In het geval van klein, zouden alle hoofdletters voor mijn gevoel klein moeten zijn. Ik weet dat ik soms flink lastig kan zijn (wat ik niet doe om te pesten), maar het gaat erom dat de vraagsteller, in dit geval Antoni het juiste antwoord krijgt en wij er allemaal iets van leren.
KleinDuimpje
een maand geleden
Het heeft niet te maken met ‘lastig’ zijn.
Het heeft meer te maken met hoe we iets lezen, interpreteren, overbrengen etc etc zonder dát we elkaar zien en echt spreken.
Zouden we elkaar zien en spreken, begrijpen we elkaar sneller.
Maar leuk dat er weer eens een vraag gesteld werd die ons bezighield. Dat gebeurt weinig.
Antoni
3 dagen geleden
Veel dank voor je antwoord, @Inekez1. Ik heb je antwoord gekozen tot beste antwoord. Gefeliciteerd!

Andere antwoorden (1)

Dat type opmaak noemen we meestal ‘kapitaalletters’ of ‘all caps’. De eerste letter is dan vaak vergroot, wat ook wel een *initiaal* wordt genoemd.

Deze stijl wordt vaak gebruikt in boeken of artikelen om een hoofdstuk te beginnen of om belangrijke namen of titels te benadrukken. Het geeft een nette, krachtige uitstraling.

Wie heeft ervaring met het gebruik van zulke opmaak in teksten of documenten? Welke situaties vonden jullie het het beste passen?
(Lees meer...)
een maand geleden
Inekez1
een maand geleden
-
Het is juist geen 'all caps'. Bij all caps zijn alle letters even grote kapitaal letters. Dit is small caps.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing