Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Het is "lang snoer." In het Nederlands gebruik je de bijvoeglijke naamwoorden in de kortere vorm als ze voor een zelfstandig naamwoord staan. Dus, je zegt "een lang snoer" en niet "een lange snoer."

Wie heeft nog meer twijfels over de Nederlandse taal? Deel je vragen of tips!
(Lees meer...)
een maand geleden
erotisi
een maand geleden
Dus ook bruin tegel en geen bruine tegel?
tinus1969
een maand geleden
Gwen kent geen grammatica.
erotisi
een maand geleden
Volgens mij heeft het iets met onzijdigheid te maken
Inekez1
een maand geleden
Het lang snoer?? Een lang snoer en het lange snoer.
Inekez1
een maand geleden
Het is niet erg dat Gwen het niet weet, maar dan moet Gwen gewoon niet antwoorden.
erotisi
een maand geleden
Maar het antwoord van Gwen is wel goed alleen de motivatie niet helemaal.
LeonardN
een maand geleden
Nee het antwoord is fout.
Je vraagt twee mogelijkheden en Gwen zegt dat er 1 goed is.
Maar beide kunnen goed zijn en beide fout. Dat ligt aan de context:
Het lange snoer is goed.
Een lang snoer is goed.
Het lang snoer is fout.
Een lange snoer is fout.
Aangezien jij niet specificeert dat het je gaat om
"een .... snoer" is het incorrect om maar 1 aan te wijzen als correct.
erotisi
een maand geleden
Ik zou dan eerder zeggen niet volledig beantwoord.
LeonardN
een maand geleden
Nee. Niet in hoe jij de vraag gesteld hebt. Vraag:
Wat is correct A of B? Antwoord:
A is correct! Daarmee impliceer je dat B onjuist is en dat is dus niet zo in dit geval. *** In een ander geval met een vraag als Vraag:
Wat is een goed voorbeeld van X Antwoord:
B is een goed voorbeeld van X DAN kan je niet zeggen dat A ook genoemd had moeten worden.
Dat hangt van de zinsopbouw af. Het snoer is lang, dat is een lang snoer. Maar: voor die kerstversiering ga je het lange snoer gebruiken.

De algemene regel is namelijk dat een bijvoeglijk naamwoord kan worden verbogen als het voor een zelfstandig naamwoord staat. Het al dan niet verbuigen hangt samen met de vraag of het voor een de-woord of een het-woord staat. Een snoer is een het-woord. Dus het lange snoer.
(Lees meer...)
Amadea
een maand geleden
erotisi
een maand geleden
Dus 'dat is een lange snoer' is niet correct?
Amadea
een maand geleden
Ja. Na 'een' krijgt het bijvoeglijk naamwoord geen verbuiging. Een klein huis. Het kleine huis.
HeerVoldemort
een maand geleden
Zo gek dit, die uitleg snap ik helemaal niets van. Maar ik zal nooit dingen zeggen als: De gele busje
Deze mooie tafeltje
De betonnen blok Alsof ik ergens weet dat het een onjuiste beschrijving is, maar niet weet waarom.
Ik zal het antwoord nogmaals geven, maar dan in een iets andere vorm met een aantal voorbeelden.

Bij het woord "snoer" kunnen beide vormen goed zijn, dat is naargelang je snoer bepaald** of onbepaald** gebruikt.
Correct: Het lange snoer - Een lang snoer
(Incorrect: Het lang snoer - Een lange snoer)

Voorbeeld om te laten zien dat dit enkel geldt voor woorden als snoer die onzijdig zijn, maar niet geldt voor worden die mannelijk en/of vrouwelijk zijn.

De mooiE jongen - Een mooiE jongen
Het mooiE meisje - Een mooi meisje

De koudE douche - Een koudE douche
Het warmE bad - Een warm bad

Onzijdige woorden* wanneer je ze onbepaald** gebruikt worden dus altijd zonder die extra E geschreven (en gesproken).

*Onzijdige woorden en ook "verkleinwoorden enkelvoud", dus woorden waar "het" voor staat.
**Onbepaald, dus als je "een" voor een woord zet.
Een man is bepaald. terwijl "de man" bepaald is.
Bij de man weet de toehoorder over wie het gaat, of het wordt iig duidelijk gemaakt.
Gisteren werd ik door een man aangesproken. (welke man dat is niet duidelijk)
Gisteren werd ik door de man aangesproken die hier elke dag door de straat loopt. (oh, die man!)

Overigens kan je dit met nog meer dan lidwoorden toepassen.

De/deze/die/onze koudE douche - Een/elke koudE douche
Het/dit/dat/ons warmE bad - Een/elk warm bad
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image