Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ad libitum betekent toch niet hetzelfde als onbeperkt dieren voeren?

Ik lees in een studietekst over dierenverzorging dat ad libitum betekent dat een dier onbeperkt gevoerd wordt. Echter, als ik op het internet zoek naar de betekenis van ad lib, komt dit van het Latijn waarin het 'naar believen' betekent, wat eerder gelijk lijkt te staan aan 'onbeperkt'.
Betekent het dan niet dat een dier ad libitum voeren betekent dat je een dier onbeperkt voert, in plaats van dat ad lib zelf al gelijk staat aan het onbeperkt voeren?

2 dagen geleden
in: Taal
500
tinus1969
2 dagen geleden
En wat is in jouw ogen het verschil tussen die twee?
Speedylovertje
2 dagen geleden
@Tinus1969 De ene definitie gaat specifiek in op het onbeperkt voeren van een dier, de andere definitie gaat nergens op in en zegt alleen dat dit gelijk staat aan onbeperkt. Vandaar de vraag of ad lib specifiek betekent dat een dier onbeperkt voer krijgt, of dat je in die zin alleen 'onbeperkt' met 'ad lib' kan vervangen door te zeggen dat een dier ad lib voer krijgt.
tinus1969
2 dagen geleden
Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat betekent dit verschil in de praktijk, als je bv denkt aan honden of konijnen?
TurfGraver
2 dagen geleden
"Ad lib" is "ad libitum" afgekort.
Speedylovertje
2 dagen geleden
@tinus1969 ik bedoel het verschil in definitie van ad lib. En het verschil van het gebruik in een correcte zin. Als je zegt dat je dieren ad lib voert, zeg je dat je ze onbeperkt voert. Ad lib staat voor onbeperkt, dus je voert ze dan 'ad lib' oftewel onbeperkt. Maar volgens de studietekst betekent ad lib het specifiek onbeperkt voeren van dieren. Niet dat iets onbeperkt is, maar het specifiek onbeperkt voeren van dieren. Dus dan zou ad lib alleen gebruikt moeten worden als het gaat over dieren, en niet in een algemene zin. Mijn vraag is daarom ook of die gegeven definitie van ad lib klopt. Oftewel of ad lib letterlijk betekent dat je een dier onbeperkt voert, of dat de definitie van ad lib onbeperkt is en dat dit per context verschilt. Of je nu een mens ad lib voert of geld ad lib tot je beschikking hebt, etc.
Amadea
2 dagen geleden
Ad libitum is naar believen. En dan gaat het in dit geval om het believen van het dier. De verzorger biedt onbeperkt voer aan zodat het dier er naar believen van kan eten.
tinus1969
een dag geleden
Dank je Speedylovertje. Gelukkig begreep LeonardN het wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In letterlijke zin betekent het inderdaad niet "onbeperkt dieren voeren", maar contextueel wel.

Ad libidum (ad lib) betekent iets als, onbeperkt beschikbaar, zoveel als je wil.
Het heeft eigenlijk niets met dieren te maken en ook slaat het niet specifiek op voeren.
Een andere bekende contextuele betekenis van ad lib is namelijk het naar eigen inzicht invullen van muzikale stukjes.

Wat hier dus aan de hand is, is dus wat de stijlfiguur: "totum pro parte" beschrijft.
Je zegt een deel van wat je bedoelt, en door de context begrijpt iedereen exact wat je bedoelt.
Als je het hebt over dierenverzorging snapt iedereen dat wanneer je met de term Ad libidum of ad lib aankomt dat het gaat om het onbeperkt voeren van die dieren. En niet dat ze naar eigen inzicht muzikale noten toevoegen.

https://onzetaal.nl/taalloket/totum-pro-parte-nederland-won
"In de zin ‘Nederland won met 1-0’ gebruik je het geheel (de landnaam Nederland) om naar een klein ‘vertegenwoordigend deel’ van Nederland (bijvoorbeeld het Nederlandse voetbalelftal, het Nederlandse hockey-elftal) te verwijzen."
(Lees meer...)
2 dagen geleden
LeonardN
2 dagen geleden
Ik heb expres de Engelse wiki van ad libitum toegevoegd om te laten zien dat diezelfde uitdrukking daar veel meer wordt gezien als een muzikale term (hoewel zo ook even verwijzen naar voeding).
Speedylovertje
2 dagen geleden
Enorm bedankt! Dit verduidelijkt alles :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding