Is het 'Op de straat' of 'op straat'?
Als je kleuter de straat op loopt en je snel iets moet roepen, kies je dan voor 1. Niet op de straat! 2. Niet op straat
Als je moest kiezen tussen deze 2 opties. Of zijn beide raar?
Is het niet zo dat als je gewoon zegt 'op straat lopen' het heel algemeen is, dus in dat geval zou het ook de stoep kunnen beteken? Zoals als je bijvoorbeeld zegt "ik moest gisteren op straat slapen", je natuurlijk niet letterlijk op de weg ligt.
Ok laat ik de vraag anders stellen: je bent thuis en je legt je kind uit dat we gaan fietsen, maar hij niet op (de) straat mag rijden. Welke optie is correct? Geen gevaar voor het kind in dit geval dus misschien kunnen mensen nu gewoon normaal op de vraag antwoorden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#HoofdstukII_Paragraaf1_Artikel5 lid 1 en lid 2. Op straat en op DE straat kan allebei. Ik denk zelf dat je door gebruik te maken van het woord "de" meer de nadruk legt op de rijbaan.
De wet maakt geen onderscheid in leeftijd. Dat neemt niet weg, dat de meeste van ons het accepteren, wanneer we een dreumes op een fietsje op de stoep zien rijden. Want toegegeven, op de rijbaan, zelfs in de 30km zones of zelfs op de woonerven, rijden vele automobilisten als maniakken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.