Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het 'Op de straat' of 'op straat'?

Als je kleuter de straat op loopt en je snel iets moet roepen, kies je dan voor 1. Niet op de straat! 2. Niet op straat
Als je moest kiezen tussen deze 2 opties. Of zijn beide raar?
Is het niet zo dat als je gewoon zegt 'op straat lopen' het heel algemeen is, dus in dat geval zou het ook de stoep kunnen beteken? Zoals als je bijvoorbeeld zegt "ik moest gisteren op straat slapen", je natuurlijk niet letterlijk op de weg ligt.

2 weken geleden
in: Taal
1.8K
crispy
2 weken geleden
Ik zou zeggen Op de stoep blijven! (en niet: op stoep blijven)
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Als de kleuter op (de) straat loopt en ik moet snel roepen dat dat niet mag, maak ik me eerder druk om de veiligheid dan of het woord "de" nodig is in de zin.
Liesavk1
2 weken geleden
Crispy, stoep is inderdaad altijd 'de'. Straat is een uitzondering
HeerVoldemort
2 weken geleden
STOP!!! Met schrik in je stem. Dan lopen ze vaak in elk geval niet meer verder.
Liesavk1
2 weken geleden
@ikhebgeenidee, uiteraard. Nu slaapt ze echter dus geen gevaar en dus heeft uw antwoord niet geholpen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
Eerlijk... als ik een kleuter gevaar zie lopen is snelheid mijn prioriteit. Dan denk ik niet na en roep ik wat in me opkomt. Het zal me op dat moment worst wezen of dat taalkundig correct is.
Liesavk1
2 weken geleden
Er staat nergens dat op het moment van gevaar het van belang is wat correct is. Of denken jullie dat ik deze vraag post terwijl mijn kind de straat op loopt?
Ok laat ik de vraag anders stellen: je bent thuis en je legt je kind uit dat we gaan fietsen, maar hij niet op (de) straat mag rijden. Welke optie is correct? Geen gevaar voor het kind in dit geval dus misschien kunnen mensen nu gewoon normaal op de vraag antwoorden
HeerVoldemort
een week geleden
@Liesavk1 Je vraag was al beantwoord, voordat de opmerkingen geplaatst werden. Wat is het probleem?
Liesavk1
een week geleden
@HeerVoodemort met taal is het beter van meerdere mensen een antwoord te krijgen. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel hoe men iets zegt. Natuurlijk zal dat enkel gebeuren als mensen op mijn vraag reageren en niet op iets anders.
HeerVoldemort
een week geleden
"je bent thuis en je legt je kind uit dat we gaan fietsen, maar hij niet op (de) straat mag rijden." Waar moet het kind dan rijden? Fietsen op het trottoir...mag niet.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#HoofdstukII_Paragraaf1_Artikel5 lid 1 en lid 2. Op straat en op DE straat kan allebei. Ik denk zelf dat je door gebruik te maken van het woord "de" meer de nadruk legt op de rijbaan.
Liesavk1
een week geleden
@HeerVoldemort bedankt, ik wou inderdaad meer nadruk leggen op de rijbaan. Jonge kinderen mogen trouwens wel op de rijbaan. Mijn dochter is 3.
Liesavk1
een week geleden
Bedoel wel op de stoep
HeerVoldemort
3 dagen geleden
@Liesavk1 Ik vraag mij af of jonge kinderen wel op de stoep mogen fietsen. Want de wet is heel duidelijk "fietsers gebruiken het fietspad of de rijbaan."
De wet maakt geen onderscheid in leeftijd. Dat neemt niet weg, dat de meeste van ons het accepteren, wanneer we een dreumes op een fietsje op de stoep zien rijden. Want toegegeven, op de rijbaan, zelfs in de 30km zones of zelfs op de woonerven, rijden vele automobilisten als maniakken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In dit geval, als de kleuter weet wat je bedoelt, is het optie 1: niet op de straat. Zonder het lidwoord de is het heel algemeen en betekent het eigenlijk 'buitenshuis' (zolang je in de stad bent natuurlijk).
(Lees meer...)
2 weken geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding