Kennen kinderen de werkelijke betekenis van sommige symbolen nog wel?

Drukte net op een zoekbalk en zag het symbool voor zoeken, een vergrootglas, maar het viel me ook op dat je bijna zou kunnen verwisselen voor een Q (dit was op Youtube). Toen bedacht ik me, zouden kinderen (of wellicht mensen uit een andere cultuur) die link die wij hebben met dat symbool (of een ander symbool) eigenlijk wel kennen? Wordt dit weleens onderzocht, is dit een item van belang in een of meerdere studierichting? Het zoekteken/vergrootglas is natuurlijk maar een voorbeeld, een andere die zomaar te binnenschiet is het teken voor opslaan wat soms als een 3,5" diskette wordt afgebeeld.

Met werkelijke betekenis bedoel ik dus het item waarnaar het symbool refereert, niet zozeer de functie waarnaar het symbool refereert in een stuk software.

Overigens hoeft het niet voor kinderen alleen te gelden, wellicht zijn er zelfs wel symbolen die dagelijks door velen gebruikt worden en de link naar het object door velen niet meer herkend wordt.
===
Bedenk me opeens ook dat het omgedraaide ook nog het geval kan zien, waarbij jongeren symbolen gebruiken (met een referentie naar iets) die juist door ouderen niet gekend zijn.
*zien=zijn

2 dagen geleden
in: Taal
Thecis
2 dagen geleden
Voor.dit symbool.weet ik het niet, maar het save symbool (de diskette), daarvan weten jongeren / kinderen niet altijd meer wat het is. Die heb ik zelf daadwerkelijk mee gemaakt (bijna zoals het grapje dat een leraar een diskette als onderzetter had en een leerling zei " wat gaaf, u heeft het save symbool ge-3d-print").
LeonardN
2 dagen geleden
"Met werkelijke betekenis bedoel ik dus het item waarnaar het symbool refereert, niet zozeer de functie waarnaar het symbool refereert in een stuk software." Aan de ander kant, als je hier een interessant verhaal/bron over hebt (of mensen überhaupt een symbool wel begrijpen als verwijzing naar een functie) dan verneem ik daar ook graag wat over. ==
Op de een of andere manier schiet me de analogie naar binnen van het feit dat ik veel ouder dan 20 pas de werkelijke betekenis van trut vernam. Voor mij betekende het niet meer dan vervelende vrouw/meisje. Mensen die ouder dan mij waren leken de originele betekenis beter te kennen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 dagen geleden
Hier is zelfs serieuze wetenschap over gaande: Hoe vertel je de toekomst dat ze niet moeten gaan graven in een opslagplaats met nucleair afval ?!?
Luister deze podcast maar eens: https://podcast.nooitgeweten.net/s5/e4/episode.html
Inekez1
een dag geleden
Ik heb de indruk dat het probleem meer ligt bij ouderen die de oorspronkelijke voorwerpen niet meer herkennen in de gestyleerde weergave ervan.
Mijn moeder weet dat 'vergrootglas' hoort bij 'zoeken'. En ze weet dat er tegenwoordig allerlei ondenkbare functies kunnen zitten achter een simpel symbool. Maar ze ziet niet het verschil tussen een gestyleerd vergrootglas en het ON/OFF symbool (ook een soort rondje met lijntje). Als ze iets wil opzoeken, zet ze het hele apparaat uit.
ronron1212
een dag geleden
Mijn moeder is 100 maar weet dat verschil heel goed.
LeonardN
22 uur geleden
Dank voor alle reacties dusver. @Oze
Ja ik kende niet specifiek die podcast maar had er wel een video over gezien op youtube. Zelfs een soort priesterorde die de locaties en kennis zou bewaren is voorgesteld :D.

Geef als eerste antwoord