Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Spreekt de stereotiep Aziaat de R nou uit als de L of de L als de R?

In dit filmpje https://youtu.be/UEaKX9YYHiQ?si=JPwKOx2TRr0T7jkT wordt de L juist als R uitgesproken. Maar het stereotiep beeld van een aziaat is toch dat ze de R juist niet kunnen uitspreken? Nogmaals dit gaat om het stereotiep ik begrijp dat het in werkelijkheid niet altijd zo is.

5 maanden geleden
in: Taal
2.1K
LeonardN
5 maanden geleden
Wacht wat bedoel je nu precies? Wat er in de werkelijkheid door Aziaten gezegd wordt of hoe het wordt uitgebeeld?
Hoe het uitgebeeld wordt is niet overal gelijk. In de VS wordt vaak de grap gemaakt dat Aziaten het beiden kanten op verkeerd zouden zeggen. In het Nederlands vaak enkel dat ze de R als L zouden zeggen. Bedoel je stereotiep, als een soort typische gemiddelde echte Aziatische persoon, of een persiflage (een cartoon)?
tinus1969
5 maanden geleden
Er wonen bijna 5 miljard mensen in Azië, waaronder Hindoes, Chinezen, Japanners, en Indonesiërs. Dus over wie heb je het precies?
tinus1969
5 maanden geleden
En mss moet je minder op Youtube filmpjes vertrouwen en gewoon eens Wikipedia lezen.
LeonardN
5 maanden geleden
@tinus1969
Ja ik snap je punt volledig, maar de vrager heeft het denk ik dus niet over wat er werkelijk aan de hand is, maar hoe het in de media gepersifleerd wordt. Ik had zogezegd ooit ook dezelfde realisatie als dat Mikaapje had, toen ik als tiener meer en meer Amerikaanse content begon te kijken. Als kind was ik gewend dat de grap was dat sprekers van bepaalde Aziatische talen de R als L uitspraken in Nederlandse strips/tekenfilms/komedies. In Amerikaanse media zie je dan opeens vaker het omgekeerde. @Mikaapje
Ik vond nog deze https://youtu.be/22zHfm0bGv8?si=YFTQgxuqBnCimjga&t=400 Op een gegeven moment hoor ik inderdaad iets als ribrary (library) door de Japanse spreekster ~6:44
Vanaf 0:36 zie je een duidelijke uitleg waarom Koreanen vaak iets als lealy zeggen als ze really proberen te zeggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er bestaat geen stereotiepe Aziaat. Veel sprekers van Aziatische talen hebben moeite met de de uitspraak van de R en/of L als je ze vergelijkt met Westerse uitspraak, en vaak ook andersom (dus dat wij moeite hebben met de dichtstbijzijnde R/L-uitspraak van een Aziatische taal). Dit kan verschillende redenen hebben per taal. Vaak omdat de exacte uitspraak niet bestaat, en er soms dus een soort uitspraak van een letter bestaat die tussen een L en een R invalt.

Dit filmpje legt het mooi uit met voorbeelden per taal.
https://www.youtube.com/watch?v=2yzMUs3badc
===
Jouw specifieke voorbeeld wordt tegengesproken op 5:30
https://youtu.be/2yzMUs3badc?si=6oRSkCAk-8jxliB5&t=337
===
En als je het enkel hebt over persiflages.
In het Nederlands persifleren we voornamelijk R>L
In de VS allebei maar vaker L>R (herro?!)
===
Extra toevoeging 4-6-2024 ~13:00
Vraag: Spreekt de stereotiep Aziaat de R nou uit als de L of de L als de R?
Antwoord: BEIDE. Het ligt eraan waar je de stereotypering vandaan haalt. In Nederland is het vaak R>L in de VS beiden, maar veel L>R.
Dus als je als Nederlander vaker Amerikaanse content gaat bekijken kom je inderdaad tot de realisatie dat de stereotypes niet overal gelijk zijn.
"Er bestaat geen stereotiepe Aziaat."
Als in: er bestaat geen werkelijke Aziatische persoon die een soort gemiddelde is van alle Aziaten en zo spreekt (maar dit was uiteindelijk ook niet wat de vrager bedoelde, ga ik nu vanuit.)
Stereotyperingen van Aziatiaten bestaan natuurlijk wel. Verschillende dus, met verschillende typeringen van uitspraakproblematiek.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
De stereotiepe Aziaat spreekt de R als de L uit.

De grap was dan dat een Chinees 'rijst' als 'lijst' zal uitspreken.

Daarover zijn er talloze cartoons. Ook in stripverhalen als Kuifje, en Suske en Wiske werden Aziaten zo geportretteerd.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Antoni
5 maanden geleden
LeonardN
5 maanden geleden
Ja maar dat zijn dus allemaal Nederlandse strips. In de VS is het juist eerder dat men Aziatische persiflages de L als R uit laat spreken.
Herro (hello) is een van de bekendste. https://www.youtube.com/watch?v=ooHiFoWz50U
13sec
https://www.youtube.com/watch?v=qnxDslfsAy4 30sec
En de video van de vrager.
Antoni
5 maanden geleden
@LeonardN, ik begrijp je punt, maar deze website -Goeievraag.nl- is gericht op de Nederlandse situatie. Overigens -off topic- heb ik weer wat geleerd. Interessant om te weten dat de stereotiepe Aziaat in Amerika anders wordt geportretteerd dan in Nederland!
LeonardN
5 maanden geleden
"deze website -Goeievraag.nl- is gericht op de Nederlandse situatie" Deels oneens in het algemeen, maar compleet oneens voor deze vraag. In veel gevallen zullen mensen idd vragen naar de Nederlandse situatie zonder dat te specificeren en in de context van de vraag zal dat vaak ook geen problemen geven (denk aan wetgeving). Maar er zijn zat vragen die gaan over wereldwijde onderwerpen. In dit specifieke geval wordt nota bene zelfs in de vraag al een buitenlands (VS) voorbeeld gegeven.
Daarnaast zijn een bijzonder groot aantal (teken)films die hier in Nederland worden uitgezonden/gestreamd Amerikaans (onvertaald).
South Park, Team America: World Police, en Scary Movie 4, zijn allemaal uitgezonden op Nederlandse televisie. Naast dat Youtube (shorts), TikToks, internetmemes etc. voor Nederlandse internetgebruikers heel veel Amerikaanse content laat zien. maw de Nederlandse situatie is dat een groot deel van onze bekeken content Amerikaanse content is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
@LeonardN
Stereotypen zijn wellicht overal anders. Dat maakt niet dat ze niet bestaan. Integendeel.
LeonardN
5 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ik denk dat je m'n punt niet begrijpt. Wat jij aanhaalt is juist mijn punt tegen dit antwoord.
Er wordt door de vrager gevraagd naar op z'n minst de situatie in de VS(zie videolink), maar dit antwoord legt enkel de NL situatie uit. Waarmee de clou dus niet naar voren komt. Mijn antwoord*, m'n reactie hier en ook een reactie onder de vraag bespreken zowel de Nederlandse als de Amerikaanse persiflages of stereotypering.
*(zie laatste zinnen, aangezien ik eerst niet goed begreep wat de vrager nu voor ogen had, realiteit of persiflage dus vanaf: "En als je het enkel hebt over persiflages.") Als je enkel de Nederlandse persiflages kent en benoemt en niet de Amerikaanse dan haal je de onduidelijkheid bij de vrager niet weg. Ik zeg dus niet dat dit wat er in dit antwoord staat niet klopt, maar dat het onvolledig is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Je begint je antwoord met "Er bestaat geen stereotiepe Aziaat."
Die bestaat dus wél.
Sterker nog: er zijn er meerdere van. (En dát is het feitelijke antwoord op de vraag ! Aangezien de vragensteller van het Nederlandse stereotype uit lijkt te gaan en daarom de Amerikaanse versie niet begrijpt.
Wat dat betreft is jouw antwoord naar mijn idee niet spot-on, maar ben je zo volledig dat de lezer wel de juiste conclusie kan trekken.) Maar als je sec naar de hoofdvraag kijkt dan vind ik het antwoord van Antoni beter. Dit omdat Antoni de vraag beantwoord vanuit de beleving van de vragensteller (die dus het Nederlandse stereotype voor ogen heeft): De[Nederlandse] stereotype Aziaat spreekt de 'R' uit als een 'L'. Disclaimer: stereotypen zijn vaak beledigend en zelden compleet of terecht ! Dat ze bestaan wil niet zeggen dat het okee is om ze lukraak op mensen te plakken.
LeonardN
5 maanden geleden
Je begint je antwoord met "Er bestaat geen stereotiepe Aziaat." Toen dacht ik nog dat het ging over de werkelijke situatie.
Later heb ik het antwoord toegevoegd met de clou:
"
En als je het enkel hebt over persiflages.
In het Nederlands persifleren we voornamelijk R>L
(dit deel heeft antoni)
In de VS allebei maar vaker L>R (herro?!)
(dit deel heeft antoni niet)
" "
Dit omdat Antoni de vraag beantwoord vanuit de als .....
een 'L'.
"
Nee kijk nou naar de link van de vrager, die laat toch duidelijk een Amerikaanse stukje content zien. Dus vergelijkt deze de NL persiflages met de VS persiflages. "Wat dat betreft is jouw antwoord naar mijn idee niet spot-on."
Als ik m'n antwoord kon/mocht veranderen zou ik beginnen met dat onder de streep staat. Wat mist daar? Bijzonder. Ik zeg het antwoord is allebei. Want er bestaan meerdere persiflages. Dat vind je onvolledig, en Antoni's antwoord welke naar 1 situatie kijkt vind je kloppen. Terwijl deze de video van de vrager eigenlijk negeert.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding