Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is in het Nederlands juist qua tijdsaanduiding: 08:00 of 08.00?

Wat is in het Nederlands juist qua tijdsaanduiding: 08:00 of 08.00? Of kun je beiden gebruiken om een tijd aan te geven? En moet er dan nog 'uur' achter, of 'u' ?

3 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beide is juist.
Maar gebruikelijk (een score van bijna 100%) is 08.00.
Het woord -uur- of de afkorting -u.- wordt alleen gebruikt als dit vanwege de leesbaarheid gewenst is.
In overzichten met tijdschema's (bijv. in omroepbladen) staat uitsluitend: 08.00.
N.B.1. De dubbele punt (08:00) is in opkomst onder invloed van de digitale tijdsaanduiding.
N.B.2. De dubbele punt wordt van oudsher gebruikt om de seconden aan te geven: 8.00:32 (= 32 seconden na 8.00 uur).
Bron: Schrijfwijzer.
Toegevoegd op 13 januari 2022 16:02: tekst
3 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

08:00 Wordt in mijn digitale tv gids gebruikt. Zelf gebruik ik ook altijd 8:00 i.p.v. 8.00 , omdat 8:00 vaak al aangeeft dat het om tijdsaanduiding gaat.
https://www.nu.nl/tvgids
Toegevoegd op 13 januari 2022 16:02: tekst
3 jaar geleden
Allebei goed volgens mij maar als het geen 24 uurs is, is het 08.00 of 20.00. Of je kunt er nog a.m bij schrijven of p.m
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De notatie 08.00 uur heeft de voorkeur. Tussen de uren en de minuten staat een punt en daarna komt het woord uur voluit.

In technische en wetenschappelijke teksten staat in plaats van de punt vaak een dubbele punt. En als naast uren en minuten ook seconden worden vermeld, staat daar meestal ook een dubbele punt voor.
Amadea
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing