Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zou een term juist zijn als die in Van Dale staat?

Van Dale geeft m.i. slechts aan welke betekenis een volksdeel aan een omschrijving geeft. Dikwijls zie ik Van Dale aangehaald als norm Nederlands/geen Nederlands. Volgens mij kun je dat stellen als regel voor spelletjes als Scrabble en een quiz. Volgens mij heeft een woordenboek ook de functie niet geheel correcte termen uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een taal leeft, dat klopt. Daarom wordt ook regelmatig een woordenboek aangepast aan de nieuw ontstane uitdrukkingen en taalgebruik.

Van Dale's woordenboek is niet de norm, de norm is de taal zelf. En omdat de taal zelf continu in beweging is, is het bijna ondoenlijk om de grens tussen fout en goed helder te trekken.

Dus een term, als die in Van Dale's woordenboek staat, is niet per definitie juist of onjuist. Maar er is wel een grote waarschijnlijkheid dat de omschrijving en betekenis die in Van Dale staat juist is.
itsme
14 jaar geleden
De Van Dale is de wettelijk vastgelegde standaard voor overheid en onderwijs. Ga je bij het Rijk werken, dan is de Van Dale het woordenboek dat gebruikt wordt.

Wellicht dat dit de oorzaak is dat de Van Dale gezien wordt als norm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing