Hoe kan ik bereiken dat een bepaald woord uit het Nederlandse woordenboek verdwijnt?
Ik heb al veel geprobeerd: ik schreef naar het Nederlandse taalinstituut (zowel in België als in Nederland), ik schreef naar de 'Taalstaat' (NPO) en andere radioprogramma's. Maar nergens krijg ik antwoord. Ik vind namelijk dat een bepaald woord ten onrechte wordt gebruikt. Het woord verwijst naar oude religieuze gebruiken over dieren of soms zelfs mensen. Ik vind het onacceptabel hoe dit woord nu wordt gebruikt in de Nederlandse taal, maar ik krijg nergens gehoor. Dus ik ben op zoek naar hulp hierbij. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?
Opmerking van moderatie: We hebben deze vraag aangepast en algemeen gemaakt zodat hij kan blijven staan en kennisvermeerderend is. Het is voor het goed beantwoorden van deze vraag niet nodig dat het woord waar het om gaat genoemd is. Door een specifiek woord te noemen ontstond een discussie over het woord zelf, dit kan beter op een forum besproken worden.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2015/10/11-woorden-die-we-gaan-missen-in-de-dikke-van-dale/ Je zal dus een landelijke campagne op moeten zetten, die dan moet slagen en ervoor zorgt dat een heel groot deel dat woord gaat laten vallen voor een ander woord. Dan zal het nog jaren duren voordat niemand meer slachtoffer gebruikt (generaties) als alles al meezit. Maar jij bent waarschijnlijk een van de weinige mensen die zich aan dit woord stoort.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.