Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het kan allemaal. Ik neem tenminste aan dat je in het bovenste deel van de vraag mijn bedoelt en niet mij.
Dus:
mijn/je, je/mijn, mijn/jouw, jouw/mijn.
Ik hoop tenminste dat dit is wat je bedoelt.
Toegevoegd op 02 juni 2020 17:04: tekst
4 jaar geleden
ja het moet mijn of jouw goed recht.
Als je de zin anders maakt is het wel mij of jou
Dat recht is van mij, het recht is van jou. Het ligt dus aan de plaats in de zin
4 jaar geleden
Correct zijn hier:
Mijn: Dat is MIJN goed recht.
Jouw: Dat is JOUW goed recht.
Je: Dat is JE goed recht

Incorrect is
Mij: Dat is MIJ goed recht.

"
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1694/jouw_je_gegevens/

Jouw / je gegevens
Vraag
Is het Je kunt jouw gegevens op elk moment aanpassen of Je kunt je gegevens op elk moment aanpassen?

Antwoord
>>>Jouw gegevens en je gegevens zijn beide correct.<<<

Toelichting
Als bezittelijk voornaamwoord van de tweede persoon enkelvoud kan zowel de volle vorm jouw als de gereduceerde vorm je gebruikt worden. Jouw is nadrukkelijker dan je. Als er geen speciale nadruk nodig is, wordt in de praktijk vaker voor je dan voor jouw gekozen.
"

https://onzetaal.nl/taaladvies/me-zusje-mn-zusje-mijn-zusje/
Mag je in plaats van mijn zusje ook me zusje schrijven?

Nee, me zusje is niet goed. Wie mijn zusje informeler of met minder nadruk wil opschrijven, kan wel voor m’n zusje kiezen. Voor veel mensen zijn formuleringen als ‘Me zusje kan goed zingen’ en ‘Ik ga dit weekend naar me vader’ een grote taalergernis.

Me = mij
Me kan alleen als ‘gereduceerde’, onbenadrukte vorm van mij gebruikt worden. Mij is geen bezittelijk voornaamwoord; >>>net zoals mij zusje niet goed is<<<, is ook me zusje niet juist. Me is dus nooit een alternatief voor het bezittelijk voornaamwoord mijn/m’n. Een paar voorbeelden met mijn/m’n en mij/me:
===
Plaatje en bron toegevoegd
Toegevoegd op 04 juni 2020 10:08: tekst
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing