Mag je 3000 zeggen als dertighonderd?
Ik ben gewoon benieuwd of hier regels voor zijn en of het mag, want ik hoor het nooit iemand gebruiken.
Dus als voorbeeld 3024: dertighonderdvierentwintig
Die zie ik even niet. Als je 3000 dertighonderd zou noemen (zoals je 2900 ook negentwintighonderd kan noemen of 1700 zeventienhonderd)
Dan is 3720 zevenendertighonderdentwintig
En dan is 3024 dertighonderdenvierentwintig Bedoelde je: Maar dertighondervierentwintig is niet 3024, maar 3420? Dat is dan vierendertighonderdentwintig. Dat is op zich meer een probleem van de Duits/Nederlandse manier van 24/vierentwintig zeggen.
Je zou dan ook vierentwintig als 420 kunnen zien zoals jij het stelt.
Als dertighonderd 3000 is, wat dus eigenlijk zegt dertig keer honderd, dan moet je die logica doortrekken naar dertighondervierentwingtig in dertig keer honderdvierentwingtig, en 30x124=3720...
Als je dan negentienhonderdvierentwintig zegt, zou dat in jouw redenatie 19x124=2356 zijn..... Dus het is duidelijk dat de misconceptie hier aan jouw kant zit.
Nee, ik zeg toch niet dat het correct is? Ik antwoord alleen maar op jouw "Die zie ik even niet"
Het gaat om dat kleine woordje "en" wat ik al duidde.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1292/jaartallen_voluit/ 1492: veertienhonderdtweeënnegentig,
(niet 1492: veertienhonderdENtweeënnegentig,)
Wat vermoedde je dan? Wat gaf het weg? Mijn ironische teksten/humor? Ik dacht dat deze site wel weer een beetje fleur kon gebruiken...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.