Bestaat spraakdyslexie?
Ik draai medeklinkers in woorden in zinnen om. Beetje kryptisch gezegd maar hier een paar voorbeelden:
- koffie drinken, dan zeg ik koffrie dinken
- erbij blijven, is dan erblij bijven.
- rare kwast, ware krast
- dat is best pittig wordt bij mij: dat is bet pistig. Echt onhandig en vooral awkward. I
Is dit een vorm van dyslexie? Ik heb totaal geen problemen met schrijven. Alleen als ik spreek komt deze onzin eruit. Echt heel lastig. Wat kan ik hieraan doen?
Het is echt heel gek. Geef me pen en papier en ik verwoord zonder problemen mijn gedachten maar o wee als ik ze moet gaan uitspreken dan wordt het echt lastig. Dan zit die verlegenheid er nog tussen plus het feit dat ik het goed wil uitspreken zonder rare versprekingen. En kom ik gewoon niet op woorden. Ik herken het wel ja, dat mensen mijn vraag bijvoorbeeld niet meteen goed hebben verstaan. En dat ik die dan moet herhalen. Ook leg ik soms de klemtoon verkeerd. En vooral heb ik problemen met het volume. Ik weet nooit of ik het juiste aantal decibel produceer die op dat moment bij de omgeving past. Zo kan ik veel te zacht praten in een drukke kroeg. En vraagt mijn vriend me asjeblieft wat zachter te praten als ik thuis ben. Dus ik heb ook geen idee hoe hard of zacht dat ik praat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoonerisme
(Je mag ze hier beantwoorden zodat wij mee kunnen denken, maar zou ze ook kunnen gebruiken om het gesprek bij de huisarts aan te gaan, want die zal ongetwijfeld ook dit soort informatie graag hebben.) - Heb je dat altijd al gehad, of is het nieuw?
- Als het nieuw is, sinds hoe lang bestaat het probleem? Wordt het erger/minder erg?
- Wat is je leeftijd? (Ik ben geneigd er vanuit te gaan dat 1977 je geboortejaar is, is dat juist?)
- Hoe is je gehoor?
- Zijn er belangrijke zaken in je (medische) voorgeschiedenis? Gebruik je bijvoorbeeld medicatie die dit zou kunnen veroorzaken?
- Hoe vaak doet dit probleem zich voor? Is dat dagelijks, of een paar keer per week, meerdere keren per dag, etc.?
- Zie je zelf een samenhang met de omstandigheden waarin je spreekt? Bijvoorbeeld stress, het type gezelschap waarin je verkeert, vermoeidheid?
- Heb je het ook wanneer je een vreemde taal spreekt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.