Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat spraakdyslexie?

Ik draai medeklinkers in woorden in zinnen om. Beetje kryptisch gezegd maar hier een paar voorbeelden:
- koffie drinken, dan zeg ik koffrie dinken
- erbij blijven, is dan erblij bijven.
- rare kwast, ware krast
- dat is best pittig wordt bij mij: dat is bet pistig. Echt onhandig en vooral awkward. I
Is dit een vorm van dyslexie? Ik heb totaal geen problemen met schrijven. Alleen als ik spreek komt deze onzin eruit. Echt heel lastig. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee. Dyslexie heeft samenhang met lezen.

Jouw soort versprekingen lijken wel wat op spoonerismen.
"Een spoonerisme is een verspreking waarbij binnen een woord of zinsnede letters of lettergrepen worden verwisseld, zodat amusante, ironische of juist verhullende effecten ontstaan. Deze versprekingen worden ook vaak met opzet gemaakt, waardoor een stijlfiguur is ontstaan die deze naam draagt."

Jij doet het niet met opzet. Misschien is het daarom raadzaam eens een logopedist te raadplegen. Er zijn ook problemen met de spraak die aangeduid worden als spraakapraxie maar dan is er samenhang met iets uit de medische hoek.
Zoek ook eens op "broddelen". Wellicht heeft jouw "verschijnsel" hier samenhang mee. Dat is ook iets waar een logopedist met jou iets aan kan doen.
Toegevoegd op 03 februari 2019 17:49: tekst
Computoon
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing