Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het woordje 'toe' een Nederlands of enkel een Vlaams woord?

In Vlaanderen gebruikt men het in de betekenis van 'dicht'. Bijvoorbeeld: 'Doe eens de deur toe.' Ik heb het echter nog nooit horen gebruiken door een Nederlander.
Ik bedenk net dat 'toe maar' of 'daar nog aan toe' Nederlands is, maar wordt toe ook in de betekenis van 'dicht' gebruikt?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Gewoon een Nederlands woord.
Van Dale: de deur is toe
SimonV
6 jaar geleden
Hoewel toe Standaardnederlands is, is het voor veel Nederlanders geen bekend woord meer in de betekenis van dicht of dichtdoen. Veelal wordt dit woord in die betekenis niet meer gebruikt of als ouderwets* ervaren.
Daarnaast wordt in het gehele taalgebied "toe" voor andere betekenissen gebruikt. Denk aan "wij gaan daar naar toe". Dus in de betekenis van heen. Of hij zit met zijn rug naar de openhaard toe.

Dus ja het woordje is ook Nederlands, maar inderdaad zoals je opgemerkt heb en ik het zelf ook ervaar niet meer zo voorkomend als in Vlaanderen (in de betekenis dicht).

* https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1862/toedoen_dichtdoen/
"Toedoen / dichtdoen
Vraag
Zijn werkwoorden met als eerste deel toe ('dicht'), zoals toedoen, toeklappen en toebinden standaardtaal?
Antwoord
Ja, zulke werkwoorden zijn standaardtaal in het hele taalgebied, maar ze worden vaker in België dan in Nederland gebruikt. Werkwoorden als toedoen, toeklappen enzovoort komen in België vooral voor in gesproken taal en informele geschreven taal. In Nederland worden zulke werkwoorden als vrij ouderwets beschouwd. Samengestelde werkwoorden met dicht (bijvoorbeeld dichtdoen, dichtklappen) zijn in het hele taalgebied heel gebruikelijk."

--Persoonlijk wordt het voor mij helemaal duidelijk als je toe gaat gebruiken in een werkwoordcombinatie (alle vormen ken ik enkel met dicht):--

"Toe wordt ook gebruikt als eerste deel in samengestelde werkwoorden als toebinden, toebranden, toedrukken, toehouden, toeknijpen, toemaken, toenaaien, toeknopen, toeplakken, toespijkeren, toevouwen, toesnoeren, toegroeien, toeklappen. In België worden zulke werkwoorden frequent gebruikt, vooral in gesproken taal en informele geschreven taal. In Nederland zijn ze minder gebruikelijk. Samengestelde werkwoorden met dicht zijn in het hele taalgebied heel gebruikelijk."

* http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/geschiedenis/604
"Van Dale: toe
(archaïsch) dicht"
----------
"maar wordt toe ook in de betekenis van 'dicht' gebruikt?"
Blijkbaar wel, maar in de randstad heb ik het nog nooit iemand horen zeggen. Zeker niet in combinatie met een ander werkwoord. Toebranden of toespijkeren, etc. zijn woorden die mij totaal vreemd voorkomen.
Toegevoegd op 29 januari 2019 13:38: tekst
6 jaar geleden
Jazeker! Wij gebruiken het bijvoorbeeld in "toedekken". Een wederkerend werkwoord." Ik dek de baby toe, het is koud."
Ivana
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing