Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de zin 'Ik eet snoepje' correct Nederlands taalgebruik?

Ik vroeg laatst aan iemand: 'Wat ben je aan het eten'. Het antwoord was: 'Ik eet snoepje', ik ben er heilig van overtuigd dat deze zin niet correct is. Mijn gesprekspartner dacht hier echter anders over. Je kan toch niet zo maar een lidwoord verwijderen uit de zin?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, in het Nederlands is het met de enkelvoudsvorm van een zelfstandig naamwoord inderdaad in veel gevallen ondenkbaar om een lidwoord weg te halen in de zin, zo ook hier:
-Ik eet een snoepje.-

Wat wel kan is de meervoudsvorm:
-Ik eet snoepjes.-

Als je een woord als snoep, melk, geld, of kleding gebruikt is er juist geen ruimte voor een lidwoord.
-Ik eet snoep.-

Je zou nog kunnen beargumenteren dat de gesprekspartner een dier of persoon met de naam Snoepje op aan het eten was:
-Ik eet Snoepje.-
Hoewel je dan beter kan zeggen:
-Ik eet Snoepje op.-
---
Met dank aan Ozewiezewozewiezewallakristallix (soort van :D) :
Woorden als snoep, melk, geld, of kleding zijn in dit geval "niet telbare zelfstandige naamwoorden" of "niet telbare substantieven".

In een link die dat ook bespreekt staan nog een aantal uitzonderingen wanneer je een lidwoord weg kan of moet laten.
https://educatie-en-school.infonu.nl/taal/19294-lidwoord-weglaten-wanneer-en-waarom.html
De meesten niet relevant (althans ik neem aan dat je gesprekspartner niet spreekt in krantenkoppen), maar wel leuk om door te lezen.
Toegevoegd op 28 november 2018 11:44: tekst
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing