Wie kan uitleggen waarom Glas niet als Glaas wordt geschreven?
Laatst vroeg een hooggeschoolde student, die Nederlandse taal studeert, of ik hem kon uitleggen waarom 'Glas niet als glaas' geschreven werd.....ik kon het hem niet verklaren en heb het afgedaan als 'Nederlandse taal is gewoon inconsequent en dat is het helaas ook.
Ik heb uitgelegd dat een klinker voor dubbele medeklinkers altijd 'stomp/kort wordt uitgesproken maar staat er een enkele medeklinker achter dan wordt hij lang uitgesproken.
Klassen = klas, grassen = gras enz.
Grazen= graas, bazen= baas maar glazen blijft gewoon glas?
Hoe kan ik dit nu uitleggen of is het gewoon alleen maar 'inconsequent en niet uit te leggen?
Bijvoorbeeld: "Omdat het woord glas vroeger niet als glasse werd geschreven schrijven we nu glazen."
Spel werd vroeger niet als spelle geschreven en toch schrijven we spellen. Dus zouden we ook glassen kunnen schrijven.
Woorden die namelijke wel al een dubbele medeklinker hadden (bedde bijvoorbeeld) werden als bedden geschreven en gezegd. https://onzetaal.nl/taaladvies/dag-dagen-schip-schepen/ Hoe komt het dat sommige woorden in het enkelvoud een korte klinker hebben (dag, dak, lot, schip) en in het meervoud een lange klinker (dagen, daken, loten, schepen)? Dat is zo in het Oudnederlands ontstaan, in de vroege Middeleeuwen. In die tijd werden korte klinkers waar de klemtoon op viel, in het meervoud lang. Zo zijn onder andere spel - spelen, lot - loten, vat - vaten en smid - smeden ontstaan. Maar bij woorden die in het enkelvoud al een lettergreep achter de beklemtoonde klank hadden, gebeurde dat niet. Het was bijvoorbeeld bedde, koppe en vlagge; in het meervoud bleef de klinker kort: bedden, koppen, vlaggen. In het huidige Nederlands is de algemene regel dat de eindmedeklinker in het meervoud verdubbeld wordt na een korte klinker: bol - bollen, kruk - krukken, zot - zotten. Maar daarop bestaan nog steeds tientallen van zulke oude uitzonderingen. Een (niet volledig) overzicht:
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.