Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen enkele aanhalingstekens en dubbele aanhalingstekens? Wanneer moet je deze gebruiken?

Dank voor jullie antwoorden!

Antoni
15 jaar geleden
in: Taal
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroeger werden om letterlijk te citeren meestal dubbele aanhalingstekens gebruikt, en enkele aanhalingstekens in een beperkt aantal andere gevallen. Tegenwoordig is het gebruik van enkele aanhalingstekens in alle functies in opmars.

De officiële regels zijn:
Enkele aanhalingstekens hebben diverse functies. De meestvoorkomende zijn de volgende.
- Als alternatief voor cursivering
- Bij ironisch bedoelde woorden
- Bij een gefingeerd citaat
- Bij een citaat binnen een citaat
- Bij woorden die naar zichzelf verwijzen

Dubbele aanhalingstekens worden gebruikt om een letterlijk citaat weer te geven. Dat kan uit gesproken of uit geschreven taal komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dubbele aanhalingstekens gebruik je bij een citaat
Enkele aanhalingstekens gebruik je als een woord een andere betekenis krijgt en bij een citaat binnen een citaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met Genj eens, maar het mag ook andersom tegenwoordig, naar Amerikaans voorbeeld. Dus enkele om een citaat te openen en dubbele bij een citaat binnen een citaat. Voor een onbekend of zelfbedacht woord dan wel weer enkele.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn volgens mij geen officiële regels voor het gebruik van aanhalingstekens. Kies een versie en voer die consequent door in je tekst, zodat er geen misverstand kan ontstaan. Zelf gebruik ik bij citaten enkele aanhalingstekens. Die zijn minder prominent aanwezig, dat vind ik mooier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding