Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke naam plaats je als eerst als je namens meerdere personen een brief of kaart schrijft?

Mijn vriendin schrijft vaak kaartjes namens ons allebei, nu vroeg ik gisteren waarom ze mijn naam altijd als eerst schreef, en zij was van mening dat dit zo moest.

Dus wat is correct:

Groetjes [schrijver] en [partner]

Groetjes [partner] en [schrijver]

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dat maakt niet zoveel uit. Behalve als je Pietje precies bent, dan zou ik het op alfabetische volgorde zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is netter om jezelf als laatste te benoemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een kwestie van goede manieren, wellevendheid, van etiquette.

Eerst schrijf je de naam van de ander bv je moeder/ je neef / je vriendin en als laatste zet je je eigen naam.
Als iedereen het goed zou doen, @Spelvout, weet je ook altijd wie de kaart geschreven en verstuurd heeft.:)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen vaste regel die bepaalt dat je jezelf altijd als laatste noemt.
Wél is het een teken van beleefdheid dat je dit doet. Je stelt jezelf daarmee niet op als 'de belangrijkste persoon'. Bescheidenheid siert nietwaar?

Het is gebruikelijk dat je eerst anderen noemt en dan pas jezelf.

Dat geldt ook als je de persoonlijke naamwoorden ik, mij, wij en ons benoemt...bij voorkeur staan die achteraan, vooral bij 'ik' en 'mij' geldt dit sterk . Het is dan altijd;
'Jan en ik' of ' jou en mij'. Je hoort nooit 'Ik en jan' te zeggen!
Bij 'wij en ons' luistert dit niet zo sterk, die kunnen ook als eerste genoemd worden...
'Straks gaan wij en onze ouders op visite'. 'Het was duidelijk voor ons en ook voor hen'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing