Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een (chique) woord voor 'politiek correct (zijn)'?

Het liefst in één woord, als dat er is.

8 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

'Politiek Correct' is de laatste tijd toch een beetje een besmette term. Eéntje die al snel een negatieve ondertoon heeft. Iemand de de fatsoensregels wel erg goed kent.
Pedant (jezelf belangrijker/verstandiger vinden) heeft een leukere lading als je het zegt als: 'nou, nou, wat is dat voor pedanterie?' (met een knipoog). Zo raak je de negatie lading van PC of PolCor kwijt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Pedanterie is voor anderen vaak makkelijker op te vatten als een klein verwijt dan de veel grotere beschuldiging "politiek correct".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een clichégebruiker, een eufemismegebruiker, een waarheidomzeiler
http://www.uva.nl/nieuws-agenda/nieuws/uva-nieuws/content5/2015/09/bachelor-studenten-analyseren-politiek-taalgebruik.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het 'bedachtzaam', 'omzichtig' of 'verhullend' noemen, als ik het in een woord zou moeten zeggen. Het zou ook 'maatschappelijk verantwoord' kunnen zijn, maar daarvoor kan ik geen enkel woord bedenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaat niet een uitdrukking voor 'politiek correct' die uit één enkel woord bestaat. Waarom zou je er überhaupt van uitgaan dat er een synoniem voor bestaat dat uit één woord bestaat en waarvan dan ook nog het register hoog moet zijn?

Zo'n woord ook taalkundig weinig bestaansrecht hebben, want 'politiek correct' voldoet uitstekend om het begrip erachter uit te drukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees: ¨Zo’n woord zou ook taalkundig weinig bestaansrecht hebben [etc]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Positief.

Politiek correcte mensen willen alles en iedereen positief benaderen en geloven ook vaak dat alle mensen in wezen goed zijn. Wat zij met hun omfloerste taalgebruik doen is proberen alle negativiteit te vermijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing