Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke zin is taalkundig gezien juist?

"Er zijn een aantal opties"
"Er is een aantal opties"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

"Er is een aantal opties."

Wat er is, is namelijk een aantal, en dat is enkelvoud.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is in taalland niet iedereen het hierover eens. Genootschap Onze taal keurt beide zinnen goed. Volgens taalgoeroe Renkema moet het juist enkelvoud zijn.

Ik volg zelf Renkema in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In de eerste zin zeg je dat er meerdere opties zijn en in de tweede zin zeg je dat de opties uit een aantal bestaat.
Inhoudelijk zeg je dus het zelfde maar in het ene geval slaat zijn op opties en in het tweede geval slaat is op aantal. Ik hanteer optie 1 Er zijn opties en dast idss belangrijjker dat dat die opties uit een aantal bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Opties" is meervoud. Je hebt het dus over meerdere opties. Daarom zeg je "zijn" in plaats van "is".
Er zijn een aantal opties.

Soms kun je je hierin vergissen, zoals bij het woord "groep". Er is daar een groep, in plaats van er zijn daar een groep. Dit komt omdat het woord "groep" inhoud dat er meerdere zijn; vogels, mensen, tafels, noem maar op.
Je gebruikt echter pas "zijn" in plaats van "is" wanneer het woord zelf in het meervoud geschreven wordt, zoals "groepen".

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie; wat hier boven gezegd wordt klopt inderdaad.
"Aantal" is zo'n zelfde woordje als het woordje "groep".

Ik ben het er echter ook over eens dat het allebei kan en in mijn uitleg doelde ik dus op de opties in plaats van op het aantal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot voor kort zou ik direct hebben gezegd dat het juiste antwoord "Er is een aantal opties" zou zijn.

Mijn collega's, die het altijd "fout" deden, sloegen me daarop om de oren met onderstaande link:
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php

Kortom: Het mag allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als zelfs ons taalgenootschap het er niet over eens is.

Toch zou ik het zekere voor onzekere nemen en zeggen:
- Er zijn opties.
Dan heb je het vanzelfsprekend al over meer dan een.

- Er is een aantal opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat klinkt nu beter; 'er is een groep kinderen aan het spelen" of er zijn een groep kinderen aan het spelen'?
Je moet toch toegeven dat de laatste zin niet 'klinkt'.
Dan zou je moeten zeggen;"Er zijn kinderen aan het spelen'. Het gaat nl. om de groep (aantal). Hoe groot het aantal ook is, (het zijn altijd meerdere)de groep, het aantal,de kudde, de horde etc. wordt altijd als één geheel gezien en is daarom enkelvoud. Probeer maar eens!
"daar graast een kudde koeien, daar grazen een kudde koeien, daar loopt een horde mensen, daar lopen een horde mensen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je het woord aantal vóór opties gbruikt,is het : Er is een aantal opties,omdat het woord aantal enkelvoud is.
Anders zou het moeten zijn: Er zijn aantallen opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen :
is/zijn zegt iets over opties

opties zijn meervoud dus moet het ZIJN....zijn

Er ZIJN een aantal opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn een aantal opties , want zijn en opties is meervoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal opties, want:
Een aantal opties zijn er.

De opties zijn

Opties is meervoud, dus het werkwoord wordt vervoegt tot 'zijn'.

Als er maar 1 optie is, dan wordt de zin:
Er is maar/slechts èen optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing