Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer gebruik je 'make' en wanneer 'making'?

Zoals bijvoorbeeld in de zin: "I will do much more than just making/make a statement."
Welke grammaticale regel zit hier tevens achter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Make present simple
Making present continious
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft inderdaad te maken met voltooid verleden tijd en onvoltooid verleden tijd.

Bij voltooid verleden tijd maak je er 'make' van.
Bij onvoltooid maak je er 'making' van, dat dat nog in progressie is, maar wel in het verleden heeft plaatsgevonden (althans, begin daar aan gemaakt).
Bij voltooid verleden tijd heb je er geen omkijken meer naar, daar doe je niets meer mee. Heeft in het verleden plaatsgevonden, maar de zin is op dit moment van toepassing (als het vroeger/eerder van toepassing was en nu niet meer, dan is het 'made').

Bijv. 'Did you make that?'
No, I'm still making it'.

Verschil tussen -ing toevoeging kan je ook vinden in de zin, als je -ing er achter zet, dan plaats je 'am', 'are' etc. in hetzelfde zinnetje.

Bijv. I am singing.
Maar je kan niet zeggen: I am sing.
Je kan wel zeggen: I sing (of de andere 2 varianten, in dit geval 'sang' en 'sung').

In het Nederlands kan je -ing niet echt 1-op-1 vertalen naar het Nederlands, "vertaling" wat daar het meest dicht in de buurt komt is stam+ende in de meeste gevallen. Dus bijv. singing = zingende, talking = pratende, dancing = dansende, smoking = rokende, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tegenwoordige tijd:
I make a cake
I take the bus every day.
(Ik ga elke dag met de bus).

Je gebruikt de tegenwoordige tijd in duurvorm (of ing-vorm) voor iets wat nu aan de gang is of wat iemand nu aan het doen is.
Bijvoorbeeld:
I am making a cake

I am driving my car.
(Ik ben aan het autorijden. / Ik rijd in mijn auto.)
You are repairing my bike.
(Jij bent mijn fiets aan het repareren. / Jij repareert mijn fiets.)
He is coming home.
(Hij is op weg naar huis. / Hij komt naar huis.)

De tegenwoordige tijd in duurvorm maak je met een vorm van to be gevolgd door een werkwoord + ing. Deze vorm wordt daarom ook wel de ing-vorm genoemd.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.nubeterengels.nl/website/index.php?pag=102#boven

Toegevoegd na 5 minuten:
http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/grammatica/grammatica-over-zinnen/de-grammaticale-tijden-een-uitgebreid-overzicht/

Toegevoegd na 20 minuten:
De hoofdzin is: I will do = Future
What will you do? Much more than just making
What will you do? Much more than just make a statement
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast alle goede antwoorden hierboven, het volgende.
Let erop dat de werkwoorden ook 'zelfstandig' gebruikt kunnen worden. De Engelsen gebruiken daarvoor ook de -ing-vorm. Dit wordt de gerund (dzjèrund) genoemd.
In het Nederlands wordt dit vaak vertaald door 'het' voor het werkwoord te zetten, zoals 'het parkeren', 'het lezen van een boek'.

Deze vorm wordt o.a. gebruikt:
- na een voorzetsel (bijv. I’m not good at saving money);
- na een vaste uitdrukking, na woorden als 'love', 'like' (bijv. I like painting);
- soms als onderwerp van een zin (bijv. Reading a book helps me to relax).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing