'Rustig vaarwater heeft nooit een goede kapitein voortgebracht', bestaat deze gezegde of een variant hiervan?
Hoi hoi,
Ik meen me te herinneren ooit zo een soortgelijk gezegde te hebben gehoord. Maar ik ben vergeten hoe hij precies gaat. Via Google kan ik hem niet vinden.
Betekenis daarvan is dat iemand juist beter wordt in iets door tegenslagen tegen te komen. Dus door uitdagingen niet uit de weg te gaan.
En degene die makkelijkste paden bewandelen (rustig vaarwater), dat zij eigenlijk lang niet zoveel geleerd hebben als iemand die de uitdaging aangaat.
Soms moet men iets afbreken om iets mooiers neer te zetten of een ideaal opgeven voor een hoger doel.
Het was een geliefde uitdrukking van de vroegere Minister van V&W mevr Neelie Smit-Kroes.Toen zij hoorde dat het oorspronkelijk een veel gebruikt gezegde was van Josef Stalin heeft zij deze uitdrukking niet meer gebruikt
Haar taalgebruik stond bol van gezegdes en uitdrukkingen zoals: je bakt geen potten om ze zelf in scherven te gooien. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Sommige problemen kunnen niet met zachtheid opgelost worden, dan maakt men het probleem vaak alleen maar groter.
Saneren met de kaasschaaf had tot gevolg dat de zaak failliet ging.
Neem je een halve maatregel omdat men bang is voor ruzie met anderen, dan kan dat ertoe leiden dat de zaak alleen maar erger wordt. De zaak gaat etteren.
Een ezel heeft nog nooit een goede ruiter voortgebracht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.