Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is correct: Dit is het beste opiniestuk dat ik in tijden heb gelezen; of: Dit is het beste opiniestuk wat ik in tijden heb gelezen?

Ik heb op internet gezocht naar het verschil tussen wat en dat, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

'Het beste opiniestuk dat ik heb gelezen' verdient nog steeds de voorkeur, al komt wat heel vaak voor - zoals ook de Algemene Nederlandse Spraakkunst vermeldt. Zeker in de schrijftaal wordt 'het stuk dat' hoger gewaardeerd dan 'het stuk wat'. Naar het onzijdige zelfstandig naamwoord stuk (een het-woord) wordt dan verwezen met het betrekkelijk voornaamwoord dat.
Het gebruik van wat in het stuk wat ik lees, een meisje wat zoiets doet, verraad wat gepleegd is, nieuws wat je overal leest enz. is een bekende taalergernis.

Toegevoegd na 2 minuten:
'Dat' verwijst naar iets bepaalds, terwijl ‘wat’ verwijst naar een zin of iets onbepaalds.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord "wat" is in deze context correct, omdat het verwijst naar een overtreffende trap. Correct is dus: "het beste (overtreffende trap) opiniestuk wat ik in tijden heb gelezen".

Het gebruik van "dat" als verwijzing naar een het-woord is hier ondergeschikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing