Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt gemeten of een woord in onbruik raakt? (Als dat uberhaupt gebeurt)

Ik las net het woord bladzij, en dacht bij mezelf dat klinkt al ouderwets ten opzichte van pagina (afgezien van het mogelijke gebruiksverschil). Ook heb ik net een vraag gesteld over bakzeil, een woord wat ik nimmer meer hoor behalve dan in het bekende gezegde.

Op een gegeven zou het kunnen dat zo'n woord dus langzaamaan verdwijnt ten faveure van het andere, zelfs zo erg dat het uit het woordenboek verdwijnt.

Nu vroeg ik me dus af: Worden woorden op frequentie gemeten over tijd en zo ja, welke media gebruikt men daarvoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het Instituut voor Nederlandse Lexicologie meet of woorden in onbruik raken.
Dat gebeurt door spreidings- en frequentiegegevens uit relatief ouder en relatief nieuwer tekstmateriaal te vergelijken.

Het INL verzamelt en beschrijft de Nederlandse taal- en woordenschat van de 5de/ 6de eeuw tot het heden. Daartoe horen ook alle nieuwe woorden van de Nederlandse taal: van 06-dealer tot weeralarm en van deeltijd-WW tot triobaan.
(Lees meer...)
SimonV
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image