Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, mijn vraag is: is het verstandig om Japans naast Duits te leren? Ik denk namelijk dat dit veel te ambitieus was, maar toch wil ik 't leren.

Ben 13 (net jarig), Marokkaanse Nederlander, groep 8'er, heb een GROTE interesse in culturen en talen. Ik leer inmiddels Duits via Duolingo.

Toegevoegd na 12 uur:
Heb VWO als advies.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Iedere extra taal die je beheerst is een must, zeker als je later voor je werk veel met buitenlandse bedrijven te maken hebt. Hoe meer talen op je cv, hoe beter dus. En als je het aankunt; waarom niet? Je wordt er nooit slechter van. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Ik denk dat je het leren van Japans beter uit kunt stellen tot je je middelbare schooldiploma hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedere extra taal een must? Hoezo? Bedoel je dat als je de kans hebt het te leren, je dat altijd moet doen? Of dat het beheersen van minstens één vreemde taal een must is? Ik zou zeggen dat Engels tegenwoordig wel een must is en het is zéker een must als je verder wilt op academisch niveau, maar ik begrijp niet hoe elke vreemde taal een must zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Must is inderdaad niet de juiste term. Vervang dat woord door 'mooi meegenomen'.
Als je het echt wil leren, waarom niet. Zie het als een hobby die ook tijd kost, en die je normale schoolwerk niet in de weg mag staan. En het argument dat je op school al meerder talen moet leren is aanvechtbaar. Je gaat verbanden en tegenstellingen zien in talen wat het makkelijker maakt . En valt het tegen na een tijd dan stop je er toch mee en begin je over een paar jaar opnieuw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verstandig zou ik het niet vinden omdat je nog geen idee hebt wat je te wachten staat op het Voortgezet Onderwijs. Als je VWO advies hebt, zal je op zijn minst op de havo terecht komen, veel huiswerk dus met altijd Engels en evtl. Duits en/of Frans in het pakket. Het ligt er aan welk profiel je kiest.

Ga je naar het VWO en kiest voor het atheneum dan doe je ook eindexamen in het Engels en in een tweede moderne vreemde taal. Welke dat is is afhankelijk van het aanbod van de school.

Ga je naar het gymnasium dan doe je eindexamen in het Engels, maar is ook Grieks of Latijn verplicht als eindexamenvak. Ook hier is het afhankelijk van het aanbod wat de school biedt als je er nog een moderne vreemde taal bij wilt leren, je mag er dus wel voor kiezen als je er nog een taal bij wilt leren.

Meestal zijn het Spaans, Italiaans, Russisch, Arabisch en Turks op de meeste scholen en alleen op het VWO kan er Chinees bij zijn.
Voor het onderrichten van andere talen moet een school altijd eerst toestemming aan het OCW vragen. Er zijn hier echter nog steeds geen scholen die Japans aanbieden.

Zou je kiezen voor het gymnasium, dan heb je je handen vol aan het leren van Latijn en ook Grieks is niet makkelijk voor je het doorhebt. Het zou dan onverstandig zijn om er Japans even bij te doen, als je het niet puur als hobby zou doen...in je vrije tijd, dus zonder enige dwang, omdat je je bijv. voor een cursus hebt ingeschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartstikke goed, vreemde talen zijn nooit weg. Mijn zoon studeert op het HBO en dat is veel studie! Hij vindt talen echter zo leuk dat hij er als ontspanning Russisch bij leert alleen omdat de tekens hem intrigeerden. Er zijn overal genoeg Polen aan wie hij kan vragen hoe de uitspraak is enz. De meeste Polen hebben Russisch namelijk op school moeten leren. Hij vindt het het leukst om het zichzelf aan te leren door op internet te speuren...daar vind je al heel veel. Succes met het Japans!
In principe moet dit niet een erg groot probleem zijn aangezien de twee talen van hele verschillende taalgroepen zijn. Op de middelbare school zal je ook op een gegeven moment Frans en Duits krijgen die je ook zal moeten combineren wat in de meeste gevallen geen enkel probleem is. Als je niet zo'n talenknobbel hebt dan zal het natuurlijk iets lastiger zijn, twee en op een gegeven moment drie talen leren.
Wat je niet moet doen is twee talen van dezelfde talengroep tegelijk leren wanneer één van deze niet je moedertaal is zoals Spaans en Portugees of Noors en Zweeds. Nederlands en Duits zitten ook in dezelfde talengroep en lijken op elkaar maar doordat jij iedere dag Nederlands spreekt en de taal door een door kent moet het geen probleem zijn om Nederlands en Duits tegelijk te leren/verbeteren.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding