Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke taal komt de letter "ꙮ" voor?

Ik weet dat het een cyrillische letter is, maar ik weet niet van welke taal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Welke Tekstcodering moet je hebben om te kunnen zien welk teken jij bedoelt? Wij zien in de normale instelling "ꙮ" staan...
Amadea
8 jaar geleden
Mogelijk bedoel je ЪЩО ? Getranscribeerd wordt dat "Scho".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een letter o met 6 o's erond en in elke o een stip.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Cyrillic_letter_multiocular_O.svg
Hier is een afbeelding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lucy1234, het is een variant van de cyrillische letter O. De variant kan dus voorkomen in bv alle Slavische landen die het cyrillisch alfabet gebruiken, zoals Rusland, Oekraïne, Servië, Macedonië of Bulgarije. Tot nu toe is dit symbool alleen gevonden in manuscripten afkomstig uit Belarusian
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lucy1234 de cyrillische letters Ъ Щ О hebben achtereenvolgens omgezet in Arabische alfabet de volgende tekens en/of klanken:
Ъ is een aanhalingsteken, maar als los teken (letter) een B (б = b)
Щ spreek uit als shch
O spreek uit als O
heeft dus geen betrekking op jouw vraag. De afbeelding van de multiocular (heeft vele ogen en niet te verwarren met multilocular) waar het hier om gaat noemt men in het Russisch taalgebruik soms een rammelaar греметь (gremet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Praktisch komt het volgens mij nergens* voor, theoretisch zou je het in een (Slavische) taal kunnen gebruiken die het cyrillisch schrift gebruikt. *Behalve dan in de gevonden psalm, waarvan nog steeds niet duidelijk is in welke taal die nou was geschreven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een multioculaire O is dat dus. Een zeldzame exotische variant op de Cyrillische O. Deze werd gevonden door Yefim Karskiy in een Psalmenuitgave uit omstreeks 1429, in een tekst over serafijnen met veel ogen. De uitgave bevindt zich nu in de collectie van de Troitse-Sergieva Lavra, het belangrijkste kloostercomplex (lavra) van de Russisch-orthodoxe Kerk.

Toegevoegd na 12 minuten:
"Hem op wie de vurige en veelogige cherubijnen hun blik niet ver-
mochten te vestigen in het schrikwekkende vuur der Godheid".

Toegevoegd na 21 minuten:
Voor wie dit nog niet ziet staan: het komt dus uit het Cyrillisch, maar is een zeldzame exotische variant. Vergelijkbaar met de versierde beginletters (initialen) in middeleeuwse geschriften.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"het komt dus uit het Cyrillisch," Vandaar dus mijn vraag.
Zover ik weet is dat geen taal. Daarnaast als het wel een taal is staat dat nog steeds niet in het oorspronkelijk antwoord. Een cyrillische Pe (П) wordt in meerdere Slavische talen gebruikt. Zo zegt het gebruik van een Latijnse "E" ook bijzonder weinig over de taal waarin iets geschreven is. (het geeft wel een ruw idee, maar het hoeft zeker geen Latijn te zijn). Ik kan het nog niet hard maken maar ik gok dat de taal (voor zover je daarvan kan spreken) Kerkslavisch is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkslavisch Gezien de tekst heel logisch iig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Amadea, je antwoord klopt als een bus.
Het is de meest zeldzame glyph variant van de Cyrilische O. Dus geen onderdeel van "een taal" maar een typografisch symbool van de cyrillische letter O, gevonden in een manuscript
In typografie is een glyph een symbool binnen een afgesproken set van symbolen. Glyphs zijn unieke merken die samen opgeteld een specifieke betekenis aan een woord geven, afhankelijk van het culturele en sociale gebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord op de vraag +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus cyrillisch is een taal volgens jullie? Of het antwoord hoeft niet in de vorm van een taal te zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik dit antwoord las ben ik eerst gaan zoeken of "Cyrillisch" echt geen taal was.

Andere antwoorden (1)

Dit is de Slavische multiocular O. Hier vind je meer informatie over deze letter: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multiocular_O
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding